Тайните на успеха

Alibaba - Китайският дракон на търговията

Когато един учител по английски език открие интернет и дефицит на информация по определена тема, има възможност от това да няма последици. Но не и ако този учител е китаецът Джак Ма, който в средата на 90-те години е толкова смаян от глобалната мрежа, че през остатъкът от десетилетието той се посвещава на създаването на информационен сайт, както и на страници на различни китайски бизнеси – без самият той да пише програмен код и след като се сдобива с първия си компютър едва на 33-годишна възраст. А след като през 1999 г. напуска тогавашната си работа, Ма се гмурка към начинание, което допълнително не само ще изстреля глобалната търговия в нова орбита, но и ще го превърне в един от най-богатите китайци.

Джак Ма и екипа му от осемнадесет колеги, работейки от апартамента на самия Ма, се насочват към „ниша“, която днес изглежда очевидна, но преди двадесет години не е съществувала в Китай – електронната търговия. А платформата им Alibaba, която е пусната още преди началото на новия век, не е достъпна само за страната, а открива пазари пред местните производители към целия свят. Това моментално привлича интереса на потенциалните инвеститори (не бива да забравяме, че в САЩ по това време се надува именно Дотком балонът), които буквално няколко месеца след старта на Alibaba през октомври отпускат финансиране в размер на 5 млн. долара на Ма и екипа му; през януари следващата година, към тях ще бъдат добавени още 20 млн. долара. А инвеститорите не остават разочаровани – търговската платформа на едро достига 1 млн. регистрирани потребители по-малко от две години по-късно, а към края на 2002 г. Alibaba вече излиза на печалба

Безкрайните рекорди

Това само загатва потенциала пред Alibaba, чийто ръст на броя на регистрираните потребители продължава да се ускорява все повече, като към последното тримесечие на 2013 г. той ще достигне 255 млн. А същевременно компанията поглежда към значително по-широка сфера от дейности освен електронната търговия, които през следващите години ще обхванат електронните разплащания, изкуствения интелект, облачните изчислителни услуги и много други, включително и търговията на дребно, в която глобалната платформа Aliexpress дебютира през 2010 г.

С това впечатляващо представяне, още през следващата 2014 г. Alibaba става публична, като с първичното си публично предлагане на Нюйоркската фондова борса набира финансиране от 25 млрд. долара. Така компанията на Ма изпреварва предишния рекорд, поставен от Agricultural Bank of China четири години по-рано, и само за няколко дни в средата на септември регистрира най-голямото листване на борса в историята.

Рецепта за растеж

Alibaba не постига този растеж само защото е първата компания, която предлага много услуги и най-вече електронна търговия в Китай. Зад успеха на Джак Ма и екипа му стои стабилна стратегическа основа, която често е различна от подхода на основните му конкуренти. Например докато Amazon използва системата на директните продажби и разполага със собствеността върху много от предлаганите стоки, китайската платформа за търговия израсна до гигант с пазарна капитализация от 357,73 млрд. долара, като основава експанзията си на бизнес подход, нуждаещ се от минимални материални активи, които трябва да са собственост на самата компания.

Но Джак Ма не планира инерцията, която Alibaba набра, да се забави. Напротив, той разширява участието на гиганта в странични начинания – например наскоро Alibaba Holdings увеличи дела си във филмовата Alibaba Pictures и вече е мажоритарен собственик, а през последната финансова година компанията майка, както и различни нейни подразделения, сключиха общо 51 сделки за рекордната сума от 21 млрд. долара, с които да гарантират продължаването на експанзията си. Освен това, в самия край на 2018 г. Alibaba продължи разрастването си и към колосалните пазари за онлайн търговия в Южна Азия. Компанията инвестира в еднорозите Lazada в Индонезия и Tokopedia в Индия, в която вложи 1,1 млрд. долара съвместно със SoftBank, като това е втората ѝ инвестиция в компанията.

Но експанзията на Alibaba не се дължи единствено на придобивания на развиващи се стартъпи или на инвестиране в странични дейности. Въпреки забавянето, което компанията отчете през тази година, нейната основна дейност – търговията, продължава да се представя добре, а с приходи от 39 млрд. долара за 2018 г. (което е растеж с впечатляващите 60% на годишна база) и печалба от 9 млрд. долара, тя е една от най-големите компании на глобално равнище. Чрез това представяне Alibaba регистрира една от най-динамичните промени в класацията Fortune 500, като се изстреля от 462-ро място до позиция 300 само в рамките на една година. Нещо повече, в средата на 2018 г. Alibaba се превърна във втората китайска компания в топ 10 на Brandz 100 – класацията на световните бизнеси, притежаващи най-скъп бранд, като беше изпреварена единствено от Tencent.

Отвъд бизнеса

Като съосновател и изпълнителен председател на Alibaba Group Holding, Джак Ма се превръща в предприемач с въздействие върху бизнеса на световно ниво. За двадесет години отпечатъкът от дейността му се вижда не просто върху десетки сфери на живота в родната му страна, но и върху глобалната търговия изобщо. А успехите на Ма като предприемач го превърнаха в най-богатия човек в Китай днес с нетно благосъстояние от 33,6 млрд. долара (с него той заема двадесета позиция в класацията на милиардерите по света на сп. Forbes).

Сега, издигнал се до тази позиция, Ма вече обяви, че през 2019 г. ще се оттегли от поста си на изпълнителен председател на Alibaba (все пак ще запази позицията си на директор на борда на компанията до общото събрание през 2020 г.) и че ще се отдаде на начинание, за което отдавна инвестира значителни суми – благотворителността. При речта за планираното освобождаване на поста си той посочи, че иска да пробва нови неща, както и да се съсредоточи върху страстта си да преподава, но и посочи, че никога няма да се раздели напълно с Alibaba. „Това, което мога да обещания на всички, е, че Alibaba никога не е зависела от Джак Ма, но Джак Ма винаги ще принадлежи на Alibaba”, каза той.

 

 

Абонирай се за промоциите на Credirect!

Абонирай се за нашите промоции!

Ние държим на дискретността. Данните на клиентите ни няма да бъдат споделени с трети лица или компании.

Полезна информация

Ние сме щастливи да помогнем

Звънни ни: 0700 800 46

Пиши ни: customercare@credirect.bg

Ние от CreDirect сме на твое разположение от понеделник до петък от 08:00 до 19:00, в събота от 09:00 до 18:00 и в неделя от 09:00 до 17:00
Адрес: гр.София, ул.Славянска 29, ет.7

Използвайки сайта ни, ти се съгласяваш с нашaта Политика за бисквитки.