Тайните на успеха

Alienware - хардуер от друго измерение

В началото на 90-те години пазарът на компютърните игри няма нищо общо с този днес. Въпреки че вече съществуват различни видове конзоли, които се свързват с телевизорите на играещите, а игрите за компютри започват да стават все по-популярни, все още хардуерът за настолни устройства – а и самите технологии – не позволяват висококачествена графика. Но двама любители на компютрите се заемат да променят това, поне що се отнася до възможностите за бързо възпроизвеждане на качествени изображения. Днес, почти четвърт век по-късно, на практика едва ли има геймър по света, който не използва или поне не е чувал за бранда, който те ще създадат, а компютрите им всъщност ще бъдат търсени и далеч не само от играещите на компютърни игри.

Бизнесът като игра

Нелсън Гонсалес и Алекс Агила са приятели от детските години, които израстват заедно в Маями. Двамата не остават недокоснати от модата на компютърните игри – всъщност те са запалени геймъри, които с настъпването на тийнейджърските си години започват да се интересуват интензивно от хардуера както на конзолите, така и на настолните компютри. Такива умения не са излишни, защото не всички игри са можели да бъдат подкарани на всяка конфигурация и, както и днес, потребителите са подобрявали сами собствените си машини. Само че, за разлика от съвремието, тогава все още е било необходимо да се монтират ръчно чипове в компютърната конфигурация. Точно това е принуден да направи Нелсън Гонсалес, за да подкара играта Falcon 3 на своя компютър, който е имал микропроцесор Intel 386.

Начинанието му се оказва успешно (играта наистина върви на компютъра му), но отваря и нова възможност пред него и Агила – на двамата им хрумва, че със сигурност има и други като тях, които се нуждаят от по-производителни машини, за да играят видео игрите си. Това е пазар, на който вече към средата на 90-те години никоя от големите компании, занимаващи се с производство на хардуер, сякаш не обръща внимание. Нещо повече, по това време компютрите са се разглеждали точно по същия начин, по който се е гледало първоначално и на автомобилите – като масова стока, която изобщо не е персонализирана за нуждите на индивидуалния потребител. И въпреки че целевата им аудитория довежда до повдигане на вежди в учудване, двамата решават да опитат. За да основат собствената си компания за компютри по поръчка, те взимат кредит, използвайки кредитните си карти до техния лимит от 13 хил. долара, с който е трябвало да оцелеят поне през първата година на дейност на компанията си. Причината да прибягнат до тях е, че всяка банка в Маями по това време е отказвала да финансира подобно начинание.

Alienware започва да продава

Alienware, както е наречена компанията им в чест на страстта на двамата към „Досиетата Х“, наистина е можела да не се окаже грандиозен неуспех. Но тъй като и двамата ѝ основатели са били геймъри, те са знаели как точно да подходят към целевата си аудитория – като използват компютърните списания за реклама. Само че те не са имали парите да си позволят такава, затова прибягват до алтернативен подход. Тандемът сглобява няколко готови конфигурации, които имат изключително добри характеристики за това време, и ги разпраща „за критика“ към различни издания. За всички е било известно, че медиите наистина са били силно критични към компаниите, обещаващи повече, отколкото могат да осигурят, и позитивните коментари са можели да се превърнат в портал към корпоративния успех. Компютрите, изградени от Alienware и представени в черни кутии с логото на компанията, изглеждащо като стилизирано извънземно човече, наистина получават силно позитивни оценки, включително и от сп. Maximum PC, което е било разглеждано като един от най-големите критици на хардуера, който се е предлагал на пазара.

Но макар брандът да е станал разпознаваем, поръчките ще достигнат до сериозен брой повече от година по-късно, когато трикът с Maximum PC е повторен и с PC Gamer. Ревюто на изданието, на което е изпратен моделът Area 51, не просто е силно позитивен, но се твърди, че неговият главен редактор не е искал да върне получената от Alienware конфигурация. А когато наистина започват да идват поръчки, Гонсалес и Агила изковават бизнес модел, благодарение на който Alienware не просто оцелява, но и се превръща в легенда. Те елиминират посредниците, като започват да комуникират директно с клиентите си, а също така извършват доставки единствено, когато те са предплатени. А за да отговорят на очакванията на потребителите си, които все пак са плащали значително по-високи суми (към 2000 г. някои от тях ще струват над 3 хил. долара), отколкото за конвенционалните компютри, налични на пазара, Alienware са предоставяли индивидуално ръководство за потребителя и непрестанна телефонна линия за контакт в случай на нужда.

Така само четири години след създаването на Alienware, двамата ѝ основатели, които в началото буквално са изчислявали колко компютъра трябва да продават на месец, за да оцелеят като фирма и да могат да обслужват вноските по кредитните си карти, вече трупат награда след награда за създадените от тях конфигурации, а през 2000 г. регистрират приходи в размер на над 8 млн. долара, които ще нараснат четири пъти година по-късно.

Alienware променя гейминга глобално

Alienware е първата компания, която представя на пазара лаптоп за гейминг, което се случва още през 2002 г. Паралелно с това, те продължават да диверсифицират портфолиото си от продукти, чрез пускането на линиите настолни конфигурации ALX и Lightspeed, първата от които е насочена към професионалните геймъри, склонни да платят дори и по 10 хил. долара, а втората – към потребителите, които разполагат с по-ограничени възможности. Така до средата на десетилетието приходите на Alienware, от която първоначално никой не е очаквал да се представи добре, достигат 172 млн. долара, което я превръща в една от най-бързо растящите фирми в САЩ. Всъщност тя е включена в класацията на Forbes на „Седемте малки компании, които избухнаха“.

Към този момент гигантът Dell вече е забелязал компанията и още през 2002 г. придобиването ѝ е било реална възможност. Но то все пак ще се случи четири години по-късно. Днес брандът Alienware все още се произвежда, а двамата му основатели ще продължат да оглавяват структурата си и под собствеността на Dell, поне в началото. Под крилото на гиганта, през следващите години Alienware ще продължи да създава революционни продукти, които превръщат гейминга в невероятно изживяване за хората по целия свят.

Абонирай се за промоциите на Credirect!

Абонирай се за нашите промоции!

Ние държим на дискретността. Данните на клиентите ни няма да бъдат споделени с трети лица или компании.

Полезна информация

Ние сме щастливи да помогнем

Звънни ни: 0700 800 46

Пиши ни: customercare@credirect.bg

Ние от CreDirect сме на твое разположение от понеделник до петък от 08:00 до 19:00, в събота от 09:00 до 18:00 и в неделя от 09:00 до 17:00
Адрес: гр.София, ул.Славянска 29, ет.7

Използвайки сайта ни, ти се съгласяваш с нашaта Политика за бисквитки.