Тайните на успеха

Apple – технологичният лидер на бъдещето

Не са много бизнесите в света, за които може да се каже, че стоят в основата на днешния технологичен свят, но това определено е вярно за Apple. Гигантът от Купертино (където се намира централата на компанията) за последните повече от 40 години се превърна в синоним за иновативност, който можеше да не достигне до този си статут, ако Майк Марккула не подпомага Стив Джобс и Стивън Возняк с кредит през вече далечната 1977 г.

Ако животът ти даде ябълка...

Стив Джобс се привързва към електрониката още като дете, а на 13-годишна възраст вече работи в Hewlett-Packard, след като се обажда в офиса им, за да пита за резервни части. Самият той ще каже в последствие за този период, че макар просто да е завивал болтове е бил много щастлив. Именно по време на работата си в компанията обаче Джобс се запознава със Стивън Возняк, който е с пет години по-възрастен от него и също е силно привлечен от електрониката. През следващите години, докато Возняк учи в Калифорнийския университет Бъркли, Джобс, който се премества да живее в Сан Франциско, ще продължи да го посещава и да обсъжда идеите си с него.

Тяхното познанство се оказва ценно и защото едно изобретение на Возняк е причината Джобс да бъде назначен от Atari в началото на 70-те години. По това време вторият вече е напуснал твърде скъпия за възможностите на семейството му Reed College и спестява пари за пътешествието си до Индия. След като се връща от страната и възобновява работата си в Atari, Джобс отново се осланя на приятелството си с Возняк, като първоначално благодарение на него печели вътрешнофирмен конкурс и 5 хил. долара, а в последствие двамата започват да произвеждат „сини кутии“ (Blue Box) – устройства, които позволяват извършването на телефонни разговори на дълги разстояния.

Паралелно с останалите си начинания, самият Возняк продължава да изобретява компютри и когато представя на Джобс това, което в последствие ще се превърне в Apple I, Джобс вижда неговия пазарен потенциал. Двамата продават активите, които имат (Джобс – буса си Volkswagen за 750 долара, а Возняк – калкулатор от Hewlett-Packard за 500 долара) и с получената сума оборудват гаража във фамилната къща на Джобс. Самият Apple I е представен пред публиката за пръв път в местния клуб за компютри в Лос Алтос, Калифорния, и пуснат в продажба срещу 666,66 долара в средата на 1976 г. Юридически компанията на тандема ще бъде основана в началото на следващата година, когато Возняк вече работи по следващия си компютър.

Apple II и „светата троица“ на компютрите

В духа на предишното наименование, новият компютър, който отново е ръчно произведен от Возняк, се казва Apple II. Но за неговите продажби и производство новооснованата компания вече има нужда от финансиране, като работата на Джобс е била именно откриването на инвеститори. А той, изглежда, се справя добре с нея. Някои от първите служители в Apple си спомнят как Джобс не се е занимавал с писането на код, а е прекарвал часове в телефонни разговори. В крайна сметка, посредством няколко други потенциални инвеститори, той достига до Майк Марккула, който на 32-годишна възраст вече се е пенсионирал, след като става мултимилионер. Джобс обаче успява да го убеди в огромния пазарен потенциал пред компютъра, създаден от Возняк, като Марккула осигурява финансиране в размер на 250 хил. долара за проекта – 80 хил. под формата на дял в Apple и 170 хил. долара като кредит.

Apple II е един от първите компютри, който е насочен към крайните потребители, и за разлика от конкурентите си е способен да показва цветни изображения на монитора си. Но платформата ще се превърне в изключително популярна в корпоративния свят, тъй като е и първата, която дава възможност за работа с електронни таблици посредством платформата VisiCalc (която сама по себе си ще продаде повече от 1 млн. копия в хода на историята си). Благодарение на функционалностите си, Apple II е приет изключително добре и от медиите като е част от „светата троица“ на настолните компютри през 1977 г., заедно с Commodore PET 2001 и TRS-80. А след дебюта си през юни 1977 г., когато е пуснат при цена от почти 1300 долара, компютърът в крайна сметка ще се превърне в хит на пазарите. До края на годината той ще донесе на компанията приходи от 770 хил. долара, през 1978 г. те ще нараснат десетократно, а през 1979 г. ще достигнат впечатляващите 49 млн. долара. Всъщност Apple II е толкова търсен и революционен, че след поредица от модификации тази продуктова линия ще бъде в производство до 1993 г.

Именно страхотното представяне на Apple II е това, върху което компанията стъпва, когато в средата на декември 1980 г. листва акциите си на борсата. С този ход Apple успява да набере капитал в размер на повече от 101 млн. долара, което тогава е най-добрият дебют на борсата за почти 30 години. Нещо повече – само в рамките на един ден цената на акция ще скочи от 22 до 29 долара, което ще направи повече от 40 души в Apple милионери, начело със Стив Джобс, чието лично богатство буквално за 24 часа бива оценено на 217 млн. долара.

Наследството на иновации на Apple

Следващите почти 40 години в историята на Apple са изпълнени с някои неудачи, но и с революционни постижения. Благодарение на компанията имаме компютрите iMac, които с операционната си система Mac OS променят начина, по който потребителите извършваме интеракции с компютрите изобщо; iPod, който за пръв път дава на потребителите да слушат музиката си от едно малко устройство, вместо от физически носител; iPhone, който от пускането си през 2007 г. променя изцяло представата за мобилно устройство и много други. Често диктуващи бъдещето на технологиите, днес пазарната капитализация на Apple е в размер на 869 млрд. долара (към средата на май 2019 г.). Това превръща гиганта от Купертино във втората по мащаб компания в света след един от основните им конкуренти – Microsoft (чиято пазарна капитализация възлиза на 981,3 млрд. долара). Чрез системната си иновативност, Apple всъщност сбъдват и желанието на вече покойния си съосновател Стив Джобс, който казва: „Да бъда най-богатият човек в гробищата не означава нищо за мен. Да заспивам вечер с мисълта, че сме създали нещо прекрасно – ето това има значение.“

Абонирай се за промоциите на Credirect!

Абонирай се за нашите промоции!

Ние държим на дискретността. Данните на клиентите ни няма да бъдат споделени с трети лица или компании.

Полезна информация

Ние сме щастливи да помогнем

Звънни ни: 0700 800 46

Пиши ни: customercare@credirect.bg

Ние от CreDirect сме на твое разположение от понеделник до петък от 08:00 до 19:00, в събота от 09:00 до 18:00 и в неделя от 09:00 до 17:00
Адрес: гр.София, ул.Славянска 29, ет.7

Използвайки сайта ни, ти се съгласяваш с нашaта Политика за бисквитки.