Блог

Тайните на успеха

Да отглеждаш сьомга в България: мисията възможна

След края на социализма рибните стопанства в България започват да западат. Но преди няколко години няколко ентусиасти се насочват към отглеждането на необичаен вид риба за България – тихоокеанската сребърна сьомга (известна още като „кохо“, откъдето идва и името на компанията), при това на може би още по-учудващо място – село Горни Oкол, което се намира на 20-ина км. южно от София. Всъщност локацията и избраният вид риба са толкова странни, че по думите на съоснователя на компанията Валери Милованов пред списание Forbes България дори и чужденците, посещаващи фермата му, трудно успяват да повярват, че в страната се отглежда такава риба. Но точно както и рибата, екипът от предприемачите трябва да плава доста дълго време срещу течението, преди да превърне начинанието си в успешно.

Да отглеждаш… какво в България?

В началото на десетилетието Валери и Александър Милованови установяват, че може да получат финансиране по европрограма, за да реализират проект за отглеждане на риба в България. По това време, въпреки че капиталовите ресурси са били достъпни, според предприемачите не са се предлагали кой знае колко начинания в сферата на аквакултурите, които да кандидастват за парите. Затова те решават да пробват.

Двамата се свързват с канадската компания Canadian Aquaculture Systems, която трябва да изготви проект за рибен развъдник. Изискването на предприемачите е било той да бъде модерно съоръжение, в което да има икономическа логика, т.е. да е способно да осъществява същинска бизнес дейност, а не да е просто проформа начин за получаване на субсидии.

От консултантската фирма изготвят проекта, за който предлагат избор от три различни вида риба за отглеждане. Повечето от тях обаче са по-скоро във високия ценови сегмент, а освен това са непознати на местните потребители на морски продукти. Затова Милованов и екипът му се спират на вид, който е по-известен сред потенциалните им клиенти в страната и който не е позициониран във високия ценови клас.

Техният избор попада на сьомгата, а между различните видове, които могат да отглеждат, те селектират един от по-високите класове. За разлика от атлантическата сьомга, която е широко предлагана в търговската мрежа в момента, Милованов и екипът му се спират на тихоокеанската сребърна, която е особено богата на полезни вещества като омега 3 и омега 6 мастни киселини.

 

Повече от обикновен развъдник

Самият проект, който е разработен за предприемачите, не е обикновен развъдник от садков тип. При него рибите живеят на едно място, а храната и отпадните продукти се събират на дъното на водоема, точно под тях. Това е опасно за здравето им и е предпоставка за доставяне на месо с по-ниско качество до крайните потребители.

Вместо това Cohofarm, както ще се казва бъдещата компания, реализира отглеждане в рециркулационна система. При нея не просто не се използват антибиотици, а самата вода се филтрира непрекъснато, което осигурява постоянно чиста среда за обитаване на рибите, което подобрява здравето и, респективно, вкусовите характеристики на месото им. Нещо повече – това е първият проект от подобен тип, който ще бъде осъществен в Европа изобщо.

Финансиране и бюрокрация – традиционните спънки

Cohofarm се спира на обект в село Долни окол, в който да изгради рециркулационната си ферма за сьомга, но отнема повече от две години и половина, в които бюрокрацията бави одобряването му за получаване на финансиране. Но чакането не е единственият проблем, пред който младата компания се изправя.

До получаването на финансовия ресурс, необходим за финализиране на строителните дейности и пускане на фирмата в работа, се стига след немалко премеждия. Оказва се, че макар проектът да изглежда изключително добре, повечето финансови институции имат твърде високи изисквания към осигуряването на кредитиране за подобно начинание – изисквания, които стартъп като този на Милованови не може да покрие, не и на толкова ранен етап от развитието си. В крайна сметка начинанието, чиято крайна цена е около 6 млн. лв. получава около половината от необходимата сума от европрограми, а остатъкът е на кредит, осигурен от Българската банка за развитие.

Така, буквално в последния ден на 2015 г., малко преди да изтече срока за разрешителното за строеж, предприемачите успяват да финализират изграждането на рециркулационната ферма в селото. Но отнема значителен период от време, преди Cohofarm да започне да предлага тихоокеанската сребърна сьомга – почти две години, през които екипът първоначално отглежда пъстърва, а след това започва да внася хайвер на сьомга от Канада.

В малко по-спокойни води

Все пак през 2017 г. Cohofarm започва да изкарва първата сьомга в България, отгледана по иновативната и съвременна технология. В началото компанията почти няма маркетингови усилия – това е нещо, което и до ден днешен може да се каже, че тежи върху продажбите ѝ. Въпреки това един хипермаркет от София се свързва със стартиращата компания и започва да предлага на клиентите си ограничени количества от нея.

Постепенно и други две големи вериги научават за нея и също започват да купуват от Милованови. Отново количествата не са големи и не стигат, за да задържат Cohofarm над водата, но популярността на фермата започва да нараства полека-лека, основно сред любителите на качествената морска кухня в София.

Но в началото логистиката все още също не е твърде добре развита, като освен от малкото търговски обекти, които предлагат сьомгата на компанията, потребителите могат да си я закупят както директно от фирмата в Долни окол, така и да я поръчат. В началото поръчките са извършвани от самия Валери Милованов, когато е идвал с колата си до столицата. 

Въпреки това, след индивидуалните клиенти и веригите, идва ред и на следващия етап от развитието на Cohofarm, за чиято сьомга научават и ресторантьорите в София. Първите потребители са по-луксозните заведения за хранене, които държат особено много на качеството, което предлагат на посетителите си. Така с времето компанията започва да обслужва десетки обекти и постепенно дори се ориентира към експорт. Първоначалните пазари са съседните страни, но преди две години тя поглежда и към дестинация със значително по-голям потенциал – Малта. Островната страна е известна с любовта си към морските продукти и потребителите там особено много харесват сьомга.

Същевременно обаче през последните години Милованов и екипът му съсредоточават усилията си към България. Те откриват, че пазарът тук има огромен потенциал за развитие, ако потребителите бъдат научени какво предлага Cohofarm и колко полезна е продукцията ѝ. Това е особено вярно за младите клиенти и за майките с деца, които държат на качествените продукти. А когато те станат консуматори на тихоокеанската сьомга и развъдникът заработи на пълни обороти, бъдещето пред Cohofarm ще е още по-светло.