Тайните на успеха

Да уловиш духа на епохата

Днес издания като списание Rolling Stone са се превърнали в емблема, когато става въпрос за журналистика, отразяваща музикалния и артистичния свят. Но когато алтернативните течения в музиката, като траш метъла, гаражните банди, инди рока и грънджа започват да се зараждат преди почти четири десетилетия, новия дух на епохата се нужда от новатори в медийния бизнес. Именно това прави Боб Гучоне – младши, който създава един от най-значимите медийни феномени в света на алтернативната култура, продължаващ да радва почитателите си до ден днешен.

Медиен успех по наследство?

Боб Гучоне – младши не би могъл да се оплаче от летящия старт, който има в света на медиите, въпреки че двукратно се проваля в опитите да създаде свое издание в края на 70-те години на XX в. При все това обаче, в началото на 80-те години той става част от General Media International – компания, която е притежавана от Penthouse, а самото еротично списание е основано от не кого да е, а от Боб Гучоне – старши. В нея кариерата на неговия син започва да се развива изключително успешно, като само за няколко години той вече ръководи отдела за маркетинг и разпространение на емблематичното издание, конкуриращо се с Playboy.

Тези успехи, изглежда, не разсейват Гучоне – младши, който не се е отказал от идеята да създаде свой бранд, а не само да бъде служител в компанията, управлявана от баща му. Затова в средата на 80-те години напуска позицията си в General Media International (макар да не се разделя с компанията) и поема по свой собствен път. Осемдесетте са едно от бурните десетилетия на музикалната сцена, през което се зараждат много нови жанрове. В епохата на топираните прически, изключително обилната употреба на грим от изпълнителите – както от мъжете, така и от жените – и на масивната експанзия на гаражния рок, който вече не разчита на утвърдените методи за звукозапис и разпространение или на големите играчи в сектора, благодарение на напредналите записващи технологии, Гучоне – младши започва се насочва именно към младежката публика, която е жадна за отразяване на новите си кумири.

Така през 1985 г. се ражда списание Spin. За да сбъдне предприемаческия си проект, Гучоне – младши получава от баща си заем в размер на 2 млн. щатски долара, като в началото новото издание е под шапката на General Media International. От самото начало Гучоне заявява ясно целите на своя проект, като пише в първия брой на списанието, което излиза с Мадона на корицата, че: „Spin е публикувано, за да осигури на Rolling Stone конкуренцията, която заслужава. Spin е свежа и интелигентна алтернатива на до голяма степен изтощените и самодоволни музикални медии. Това е оптимистично издание, което не включва политика и което е влюбено в рокендрола и сродните му духове. Ние ще се впуснем под повърхността на историите, за да открием новите и най-вълнуващи неща, без да копираме нищо и никого.“

Ръкавицата към класическите медии в сферата очевидно е хвърлена от Гучоне – младши, но фактът, че той все още зависи от баща си, се отразява негативно върху представянето на изданието му. Само две години след като първия брой на Spin стига до будките, Гучоне – старши дърпа шалтера на проекта и спира издаването на Spin, тъй като компанията майка General Media International се намира във финансови затруднения. Години по-късно основателят на Penthouse всъщност ще признае, че това е довело до разрив в отношенията със сина му, който е продължил десетилетия.

Възходът на Spin

Въпреки това затруднение обаче, Гучоне – младши не се отказва от идеята си да представя ново и алтернативно съдържание на читателите си и още през същата година подновява издаването на Spin, след като открива други инвеститори за проекта си. Изглежда, че нито той, нито кредиторите му са се излъгали обаче, защото философията за конкуриране с Rolling Stone се оказва успешна, а само до края на десетилетието, през което на кориците на списание Spin ще бъдат представени някои от най-легендарните изпълнители на всички времена, включително Джоан Джет, Run DMC, Майкъл Джексън, Иги Поп и Кийт Ричардс, заедно с някои от изгряващите звезди в музикалния бранш по това време като Duran Duran, The Bangles, R.E.M. и др., изданието вече ще се е превърнало в задължително четиво за феновете на модерната музика. 

Същевременно медията е разграничава от конкурентите си, като не просто е първата, която представя на вниманието на широката публика нови изпълнители (например предполага се, че кариерното израстване на кънтри изпълнителя Р. Бърнсайд започва именно благодарение на материала за него в Spin), но обхваща и феномени и течения, случващи се в света на алтернативното изкуство извън музикалната сцена. Така сред темите, които се появяват в списанието, попадат вълната от покачване на случаите на заразени с вируса ХИВ, последните течения във визуалните изкуства, киното и дори автомобилизма. А макар Гучоне – младши да обещава в първия брой на списанието, че то няма да обхваща политически теми, всъщност Spin отразява широко войната в Босна и Херцеговина, като в средата на 90-те години двама от неговите репортери са убити, а трети е ранен, след като стъпват на противопехотна мина.

През 1995 г. е публикувана и първата книга от списанието – Spin Alternative Record Guide, която на почти 500 страници представя света на алтернативната музика през погледа на някои от най-изтъкнатите музикални критици и анализатори в САЩ. Според анализаторите на самата книга, тя представя по-обхватно изпълнителите от конкурентната The Rolling Stone Album Guide, излязла няколко години по-рано, макар че в крайна сметка томът не регистрира твърде високи продажби.

Spin след Гучоне

След като през 1987 г. Гучоне – младши се обединява с бившия президент на MTV Дейвид Хоруиц и с издателската група Camouflage Associates, за да поднови издаването на Spin, десет години по-късно той продава проекта си на новосформираната медийна група Miller Publishing. Това ще е първото придобиване на бранда, който през следващите години ще претърпи многократна смяна на собствеността, преди да стане част от Eldridge Media преди три години. През този период тиражът ще нарасне трикратно, до почти 500 хил. броя през 2012 г., когато изданието спира да излиза на хартиен носител. Макар Spin да не се разпространява по будките в САЩ, изданието продължава да разпространява философията, с която е създадено от Гучоне преди 34 години и е едно от най-големите имена в света на музикалните медии на глобално равнище.

Абонирай се за промоциите на Credirect!

Абонирай се за нашите промоции!

Ние държим на дискретността. Данните на клиентите ни няма да бъдат споделени с трети лица или компании.

Полезна информация

Ние сме щастливи да помогнем

Звънни ни: 0700 800 46

Пиши ни: customercare@credirect.bg

Ние от CreDirect сме на твое разположение от понеделник до петък от 08:00 до 19:00, в събота от 09:00 до 18:00 и в неделя от 09:00 до 17:00
Адрес: гр.София, ул.Славянска 29, ет.7

Използвайки сайта ни, ти се съгласяваш с нашaта Политика за бисквитки.