Блог

Тайните на успеха

DELL Компютърният иноватор

DELL Компютърният иноватор

Майкъл Дел основава компанията си за производство на компютри със заем от 1000 долара, а днес Dell е в челните позиции на Fortune 500

Когато Майкъл Дел започва да учи „Медицина“ в Университета на Тексас, той вече има изградена любов към компютрите и доказан търговски дух – още като ученик си докарва приходи от 18 хил. долара годишно, като продава абонаменти за местното издание Houston Post. Затова не е изненадващо, че бизнес кариерата му продължава и в стаята му (номер 2713) в общежитието, където започва да създава и продава модули за подобряване на компютри. Това начинание моментално става толкова успешно, че изобщо не е необходимо да влага огромни усилия, за да убеди родителите си, че трябва да напусне висшето учебно заведение, а само няколко години по-късно името му, както и новият му бизнес проект, вече ще променят активно лицето на бизнеса с производство и продажба на компютри.

По-добър от IBM

На доминирания от Apple и IBM пазар в средата на 80-те, макар и само на 19-годишна възраст, Майкъл Дел не просто започва да продава системи за подобряване на представянето на съществуващите компютри, достъпни за крайните потребители. Всъщност студентът забелязва, че логистичната мрежа на останалите участници на пазара е относително тромава и неоптимизирана. Преминаваща през няколко звена  на дистрибуционния канал докато достигне до магазините за техника, според него тя излишно оскъпява продажбения процес. Затова, воден от убеждението, че може да оптимизира продажбения процес, а и че е способен да достави по-качествен продукт, той основава компанията си PC’s Limited в началото на 1984 г.

Изглежда, че Дел е бил на прав път, като е смятал, че може да предложи продукт, който да отговаря директно на нуждите на потребителите, защото до края на първата си финансова година той успява да реализира продажби на стойност почти 100 хил. долара. А след като е приключил първия курс в университета, той го напуска за да се фокусира върху производството на части и компютри. Ранният успех на начинанието му убеждава семейството на Дел да не се противят на решението му да загърби следването и дори му отпускат малък заем от 1000 долара, за да развие бизнеса си. А за Дел всеки долар е бил от значение, тъй като се установява в Остин и наема малък екип, които да работят по компютърните компоненти.

Първите компютри

Година след основаването на PC’s Limited, Дел пуска на пазара и първия разработен от самата нея компютър. Turbo, както се е казвал той, е рекламиран в специализираните издания за компютърна техника в цялата страна на цена от малко под 800 долара. За разлика от повечето други конфигурации, налични по това време, Дел го предлага в различни варианти, в зависимост от нуждите на клиента, като всяка машина е била правена ръчно, за да отговори на заявките. Макар да изглежда трудоемко, потребителите се влюбват в Turbo дотолкова, че PC’s Limited регистрира печалба от впечатляващите 73 млн. долара за финансовата година.

Въпреки името си обаче, първият компютър на Dell е задминат с втория модел на PC’s Limited, който е пуснат година по-късно и има с 50% по-високи параметри. До този момент Дел вече е осъзнал, че експанзията на компанията му в рамките на САЩ трудно може да се управлява единствено от него и назначава за съветници няколко бизнес ментори, сред които е и Лий Уолкър. За следващите няколко години той ще се превърне в една от важните фигури в компанията, която от 1987 г. загърбва името PC’s Limited, за да се превърне в Dell Computer Corporation. Именно с Уолкър на борда, Dell започва да трупа опитен ръководен екип от професионалисти, за което менторът спомага значително. Нещо повече, компанията излиза на борсата през 1988 г., като набира финансиране от 30 млн. долара. А благодарение на поскъпването на акциите на компанията самият Майкъл Дел спечелва почти 20 млн. долара, което на 27-годишна възраст го превръща в най-младия главен изпълнителен директор на компания от класацията Fortune 500.

Отплаване отвъд океана

Но целта на Dell не е единствено забогатяването на нейния главен изпълнителен директор. Всъщност до края на десетилетието компанията вече открива и първия си офис извън границите на САЩ, във Великобритания. През следващите няколко години компанията ще открие още над десет офиса в различни точки на света, както и нов производствен център в Ирландия. Неговата задача е да обслужва продажбите за Стария континент, Близкия изток и Африка, които до средата на 90-те години традиционно се удвояват всяка година. Още през 1989 г. те са подпомогнати и от първия лаптоп на Dell, който е пуснат на пазара под името 316LT. Този успех е повторен и в Япония и Азия, когато компанията стъпва там към началото на 90-те години.

Но през новото десетилетие лаптопите не са единствената продуктова диверсификация, върху която се концентрират от Dell, която през 1992 г. е сред петте най-големи производителя на компютърни системи в глобален мащаб. До средата на десетилетието Dell вече предлага и собствени сървърни конфигурации, а литиево-йонните батерии на лаптопите Latitude са обявени за най-добрите в глобален мащаб. Благодарение и на това когато през 1996 г. е пуснат фирменият сайт на Dell, той започва да трупа поръчки от 1 млн. долара на ден само половин година след пускането си. А в началото на новия век нейното портфолио се разширява още повече, като обхваща от телевизори и аудио плеъри до принтери и офис оборудване. Поради тази причина през 2003 г. името на компанията е сменено на Dell Inc. тъй като тя вече не е ограничена единствено до производството на компютри.

Dell след Дел?

През юли 2004 г. Майкъл Дел слиза от поста главен изпълнителен директор на Dell, който е заемал в продължение на две десетилетия, макар че остава председател на борда на директорите на компанията. Все пак той се върна на тази позиция в началото на 2017 г., макар и в неговото „отсъствие“ Dell да продължи растежа си, като придоби огромен набор от компании, свързани с производството на хардуер. За последните две години неговият фокус е насочен към елиминирането на бюрокрацията в Dell, която към днешна дата е глобален мастодонт с приходи от почти 55 млрд. долара за финансовата 2016 г. и над 100 хил. души персонал. А тази промяна и свеж въздух са нещо, от което самата Dell определено се нуждае. Все пак, както самият Майкъл Дел казва: „Идеята е, че не можеш да правиш едно и също и да очакваш, че то ще продължава да работи.“

И не забравяйте че за всеки момент от живота има бързи кредит онлайн от CreDirect!