Блог

Тайните на успеха

Дигитализаторът на търговията

Джеф Безос основава Amazon в гаража на родителите си, за да революционизира електронната търговия завинаги 

Диплома от университета Princeton често е трамплин към добро кариерно развитие, затова не е изненада, че когато завършва в средата на 80-те години Джеф Безос получава оферти от компании като Bell Labs, Andersen Consulting и Intel. Въпреки това, тегленият към компютърните технологии и търговията младеж ги загърбва, за да се присъедини към значително по-малкият стартъп Fitel. Все пак само две години по-късно, през 1990 г., той ще се озове на „Уол стрийт“, където бързо се превръща в най-младият вицепрезидент на финансовата компания D.E. Shaw. Но, изглежда, тази никак не зле изглеждаща кариера не задоволява Безос, който през 1994 г. напуска, за да започне бизнес от собствения си дом. А в ретроспекция категорично може да се каже, че този негов ход не само не се оказва неуспешен, а довежда до една от най-големите революции в съвременната търговия.

Книжни червеи?

Биографите на Безос твърдят, че като малък той е проявявал особено голям интерес към механиката и към анализирането на това как различни неща всъщност оперират. Затова той превръща семейния гараж в мини изследователски център. Именно това е мястото, в което Безос се озовава отново през 1994 г., където със заем от 300 хил. долара започва да работи върху система за електронна търговия. Той действа бързо и през юли основава компанията си Cadavra. Това име обаче не просъществува твърде дълго, отчасти и поради факта, че някои души са го разбирали като думата „cadaver“, която на английски означава „труп“. Затова не след дълго Безос я преименува на Relentless, но и това име не просъществува твърде дълго и в крайна сметка платформата е прекръстена на река Амазонка. Същевременно той и малкият му екип са напуснали фамилния гараж, като вече работят от неголяма къща в Сиатъл. Резултатът от работата им е бета версията на платформата, която до края на годината е тествана от няколкостотин души, а, след като се уверяват, че тя работи нормално, Amazon се появява на пазара през 1995 г.

За да реши точно каква търговска дейност да развива проекта му, Безос прави множество анализи на новосъздадения пазар на електронната търговия, който, макар и млад, расте с грандиозни темпове на годишна основа. Изследванията на предприемача му показват няколко десетки потенциални продукта, но в крайна сметка той се спира на един – книгите. А след като сайтът е пуснат през юли, до есента на годината той вече търгува с литература на почти цялата територия на САЩ, както и с почти 50 други държави по света. Макар че Amazon не е пионер в електронната търговия на книги, компанията бързо задминава по популярност вече присъстващите на пазара конкуренти, като следва безусловно обещанието, което дава на потребителите си – че ще достави всяка една книга, независимо от дестинацията.

Срещу залозите

Въпреки скоростната експанзия на Amazon както по брой предлагани заглавия (буквално стотици хиляди), така и като географски обхват, бизнес моделът на Джеф Безос редовно попада под критиките на анализаторите. Това е така, тъй като компанията не само не излиза бързо на печалба, но и защото едва две години след основаването си предприемачът решава да набере капитал от борсата, като прави Amazon публична. Някои от журналистите отиват толкова далеч, че дори обявяват търговеца за компания балон. Тяхната идея е, че в крайна сметка Amazon ще трябва да излезе от интернет и ще открие конвенционални книжарници, които неминуемо ще изгубят надпреварата със значително по-утвърдените брандове на пазара. А макар Безос изобщо да няма подобни намерения, бизнесът му се оказва заплашен от самите книжарници.

През 1996 г. Безос се среща с главния изпълнителен директор на Barnes & Noble, който му обещава, че веригата вече работи върху електронен магазин, който ще потопи Amazon. Но това не е най-големият проблем на предприемача. Само година по-късно Barnes & Noble завежда дело срещу Amazon, като обвинява Безос в измама заради твърдението на Amazon, че е най-голямата книжарница в света (от Barnes & Noble посочват, че Amazon изобщо не е книжарница, а е просто дилър на книги). През 1998 г. към офанзивата се включва и Wal-Mart, които пък съдят електронния търговец в кражба на корпоративни тайни. Въпреки че и двете дела падат в съда, Безос реформира компанията си, например като променя процедурите по наемане на служители, но остава твърдо целеустремен към експанзията на бизнеса си. На фона на тази канонада срещу Amazon както от страна на критиците ѝ, така и от конкурентите, през 1997 г. компанията започва да се търгува на борсата при цена от 18 долара за акция, благодарение на което набира капитал в размер на 54 млн. долара.

Бурните години

Самото излизане на борсата обаче не успокоява инвеститорите, защото пет години след основаването си Amazon продължава да не реализира печалби. Нещо повече, в самия край на века компанията е изправена пред нова, още по-мащабна опасност. До този момент голяма част от кредитната експанзия в САЩ се насочва към стартиращите интернет бизнеси, които никнат като гъби след дъжд. През 2000 г. става ясно, че това не може да продължава вечно и балонът, създаден от финансирането на нерентабилните компании се взривява в криза, наречена Дотком балона, която помита огромна част от новосъздадените предприятия. Но не и Amazon, въпреки че компанията продължава да не трупа печалби. Тя оцелява, като следва предначертаната стратегия от Безос, според която бизнесът ѝ трябва да се диверсифицира и към други сфери освен литературата, като предприемачът всъщност не е очаквал да реализира печалба през първите четири-пет години от създаването на компанията си.

А този заветен момент се случва през 2001 г., когато Amazon излиза от Дотком балона без драскотина, във вече разчистената от нерентабилни бизнеси среда на дигитален бизнес. Нещо повече – към този момент компанията вече е диверсифицирала бизнеса си, като е започнала да продава филми и компактдискове, излязла е в Германия и Великобритания, а освен това е и водещият търговец на книги в САЩ с приходи от 17 млрд. долара. Постепенно и оценките на пресата се обръщат, като Джеф Безос е обявен за човек на годината от списание Time. А възходът на онлайн търговеца, изглежда, тепърва започва.

Нагоре с усмивка

В началото на новия век, след като преминава през множество премеждия, компанията променя логото си, като добавя усмивка между буквите “a” и “z”. През следващите почти две десетилетия сякаш има само поводи за запазването ѝ. В този период Amazon революционизира четенето на книги, като пусна електронния четец Kindle, който позволи на четящите достъп до почти неограничено количество книги на върха на пръстите им. Но днес тя далеч не се ограничава с книги, като платформата продава на практика всичко, продължавайки да е насочена в максимална степен към задоволяването на нуждите на потребителите. Компанията също така наистина започна да експериментира и с физически магазини, само че в тях няма служители – в Amazon Go, както е наречен прототипът, цяла плеяда от технологии следи случващото се и автоматично регистрира покупките от потребителите. Въоръжени с тази технология, от Amazon се очаква тепърва да предизвикат господството на Wal-Mart в сферата на физическите продажби.

Няма да е изненадващо, ако Amazon наложи и подхода си на радикална иновация и в тази сфера. Все пак не е случайно, че приходите ѝ за финансовата 2017 г. надхвърлят 3 трилиона долара (при печалба от 177 млрд. долара). Благодарение на това, самият Джеф Безос, който притежава 16% от Amazon, е най-богатият човек на планетата и първият центимилиардер според списание Forbes с благосъстояние на стойност 112 млрд. долара. По всичко личи, че то само ще продължи да расте, тъй като Безос и до днес следва основополагащата си логика: „Моята визията е, че всяка компания се нуждае от дългосрочен поглед.“

И не забравяйте че за всеки момент от живота има кредит от CreDirect!