Блог

Тайните на успеха

Франчайзинговият гигант на ресторантите

Много от бизнес лидерите на днешния свят са постигнали този статут като са изобретили нещо радикално ново. Но не е задължително някой да промени бъдещето, за да се докосне до успеха в предприемачество. За последните почти 40 години веригата от ресторанти на франчайз Applebee’s, която неколкократно е откупувана от все по-големи компании, доказва именно това – тя се утвърждава като предпочитана от потребителите, като им сервира познати и обичани рецепти.

Изгряващата звезда на Applebee’s

Семейство Палмър не са новаци в ресторантьорството, когато през 1980 г. решават да открият собствен обект в Декатур, Джорджия – градче, което днес е част от градския район на Атланта. По това време то наброява по-малко от 20 хил. жители, на които Бил и Ти Джей искат да предложат не просто уютно място, в което да бъдат сервирани храни и напитки, но и заведение, което да създава потребителска общност и което да се грижи за района около себе си. Същевременно техният ресторант трябва да предлага уникални рецепти (ребърцата, които се сервират там, и до днес са запазена марка на бранда например), които обаче да не са на твърде висока цена. 

За да сбъднат тази своя идея, семейство Палмър получава кредит на стойност 5,2 хил. долара, благодарение на който е открит техният ресторант, чието пълно име от ноември 1980 г. е T.J. Applebee’s Rx for Edibles & Elixirs. Двамата предприемачи осъзнават, че много често франчайзинговите обекти не установяват тясна връзка с потребителите си и задушевна атмосфера, затова в техния модел този аспект на нещата е силно застъпен – ако бизнесът им се превърне във верига, всички Applebee’s трябва да се грижат за комфорта на клиентите си от всички възрастови групи и за общността като цяло. Така, „въоръжени“ с простата концепция „Добра храна, добри хора“, която е следвана и до днес, философията, с която семейство Палмър открива Applebee’s, се харесва на потребителите в Декатур и не след дълго те успяват да открият и втори ресторант.

Разрастването на бизнеса им привлича не само нови потребители. Три години след създаването на Applebee’s към веригата проявяват интерес и потенциални купувачи, като между тях семейство Палмър избира да сключи сделка с W.R. Grace and Company. Новият собственик на бранда създава специално подразделение в компанията си, оглавявано от Бил Палмър, който не само започва да разраства бранда, но и да го предлага на франчайз, първият от които е отдаден още през 1984 г. Всъщност, тъй като вече не е собственик на бранда Applebee’s, самият Бил Палмър също го наема на франчайз.

Първите хиляда ресторанта Applebee’s 

През следващите две години Applebee’s търпи умерен растеж (приходите на ресторантите достигат 5 млн. долара), но той продължава да привлича все по-големи инвеститори и още през 1988 г. брандът е закупен за втори път, този път от Ейб Густин и Джон Хамра. Двамата виждат огромния потенциал за разрастване на франчайз мрежата на Applebee’s, под чийто бранд по това време съществуват 54 ресторанта, и, изглежда, предчувствието им се оказва напълно правилно – само през първата година под тяхното ръководство приходите на Applebee’s се изстрелват с 500% до почти 25 млн. долара. Нещо повече, още през 1989 г. новите управители на бранда осъществяват успешно първично публично предлагане, а през същата година е открит и Applebee’s номер сто, намиращ се в Нашвил, Тенеси.

Но истинският растеж на веригата настъпва през 90-те години и той е толкова скоростен, че още през 1992 г., когато под бранда оперират вече 250 ресторанта (85% от тях са отдадени на франчайз, а останалите са собственост на компанията Applebee’s International) в голяма част от САЩ, а и извън страната, Густин и Хамра правят второ първично публично предлагане. През следващите две години веригата ще успее да удвои броя на обектите си, а същото се случва и с приходите, само че ежегодно, като например между 1993 и 1994 г. те се покачват от 117 до 208 млн. долара. През следващите четири години брандът продължава да расте с повече от сто нови ресторанта на година, като през 1998 г. вече съществуват хиляда обекта Applebee’s. 

През следващите почти десет години брандът вече ще е открил своя обект 1500 (управляван отново от Бил Палмър), а сред страните, в които те оперират, е дори и Китай. Благодарение на продължаващото разрастване на веригата, инвеститорският интерес към нея също е висок и брандът отново е придобит, този път от IHOP (която по-рано оперира като International House of Pancakes, която от своя страна е притежавана от Dine Brands Global). Сделката на стойност общо 2,1 млрд. долара, изплатени в кеш, е финализирана през юли 2007 г. и с нея IHOP постига целта си да диверсифицира портфолиото си от предлагани храни, чийто фокус към този момент беше основно върху палачинките.

Не само успехи в менюто

Въпреки някои трудности през последните години и макар да е под шапката на по-голяма корпорация, Applebee’s продължава да се развива на огромния пазар на хранителните заведения и до днес. Преди две години главният изпълнителен директор на Dine Brands Джулия Стюърт стартира програма за популяризиране на бранда Applebee’s в която само разходите за маркетинг възлизаха на повече от 75 млн. долара. Част от усилията в нея бяха насочени за подобряване на връзката между Applebee’s и кварталите, в които се намират ресторантите (компанията посочва, че само през изминалата година нейните служители са извършили общо 32 хил. часа доброволчески труд за облагородяване на местата край заведенията, а в миналото са дарявали и храна на бивши военнослужещи на Деня на ветераните), а отделно от това менюто беше обновено с неща като скара на дървени въглища. 

Тази стратегия не проработи точно както се очакваше, което костваше позицията на Стюърт, но въпреки това броят на ресторантите на Applebee’s както в САЩ, така и в други страни продължи да расте до почти 2 хил. днес. А въпреки трудностите, веригата не се е отказала да продължи да внедрява новости в обслужването на клиентите си. От Dine Brands обявиха, че ресторантите ще бъдат екипирани с множество нови технологии, позволяващи по-добра комуникация и общуване с клиентите им. Този подход се оказа популярен сред потребителите, а също и сред инвеститорите, както се вижда от акциите на Dine Brands, които през последната година поскъпнаха с почти 50% а – от 62,5 до 93,07 долара за акция. Така че по всичко личи, че Applebee’s ще оцелее като любим ресторант на милиони души и в бъдеще.