Как Instagram се превърна в глобална сензация? | CreDirect
  • Бърз кредит до 1,500 лв.
  • Без скрити такси
  • Без трудов договор
  • Без постояннен доход
Блог

Обратно към всички статии

Инвестиции

Даниел Василев

Бизнес редактор в списание Forbes

Как Instagram се превърна в глобална сензация?

1
0

Преди шест години светът все още се отърсваше от последиците от Голямата рецесия, започнала в САЩ през 2008 г. Но тогава едно предложение почти шокира инвеститорите – основателят на Facebook Марк Зукърбърг предложи да плати 1 млрд. долара за едно, по това време, не много познато мобилно приложение за споделяне на снимки и видео. В резултат на тази му постъпка, някои анализатори дори заговориха, че  духът на 2000 г. отново се е върнал само четири години след взривяването на имотния сектор отново сме свидетели на балон, този път в технологичния отрасъл. Днес, няколко години по-късно, ясно може да се види, че подобни очаквания, поне отнесени към конкретния период, не са били правилни. Защото компанията, която Facebook придобива, е Instagram.

Снимка от кафенето

В началото на века Кевин Систром е обещаващ студент в Станфордския университет, от който ще завърши с диплома по „Управленски науки и инженерство“ през 2006 г. И въпреки че университетът се намира изключително близо до Силициевата долина, благодарение на което учебното заведение се превръща в генератор за професионалисти и бъдещи предприемачи, пътят на Кевин Систром не тръгва директно към нея. Вместо това, той започва работа на неочаквано място – в кафене.

Все пак този избор на кариерно развитие далеч не означава, че Систром загърбва креативността и риска, необходими на един предприемач. Заедно със свой приятел, непосредствено след разразяването на Голямата рецесия, той започва да създава мобилна игра. В Burbn, както е именувана тя, тъй като според запознати със света в Силициевата долина Систром е почитател на бърбъна, играчите трябвало да се тагват на местата, на които се намират. Точно както и в мобилното приложение Foursquare, в Burbn те получавали точки, когато отбележат къде се намират в момента и къде възнамеряват да отидат.

Въпреки че самото създаване на Burbn било лесен процес, Систром бързо открил, че много малко хора го използват „по предназначение“. В първоначалния си вид приложението било твърде сложно за потребителите и малко от тях отбелязвали къде се намират в него. Обаче тези, които все пак го използвали, го правили по неочакван начин – като качват и споделят снимките си.

Снимай това

Не отнело твърде много време на малкия екип (годината след създаването на компанията за нея работят едва шестима служители) да се насочи към това, което потребителите на Burbn желаели, затова през лятото на 2010 г. е разработен първия филтър за обработване на снимки – X-Pro 2. До този момент ръководството на Burbn Inc. вече е успяло да подпомогне финансово развитието си, като получава 500 хил. долара от фонда за рискови инвестиции Baseline Ventures. Но растящият брой филтри не са единствената промяна за самото приложение Burbn, което е изцяло префасонирано, за да се акцентира върху функционалностите му за качване и споделяне на снимки. Промяната във вида му изисквала то да получи бранд, което в по-голяма степен да отговаря на възможностите му, благодарение на което се ражда името, което днес може би всеки притежател на умно устройство по света познава – Instagram.

Новото наименование на приложението е комбинация от думи на английски език, съчетаваща „моментна снимка“ с „телеграма“ и наистина отговарят добре на неговите способности. А след като екипът извършва тази промяна, Instagram е качено в AppStore, виртуалния магазин на Apple, през ноември същата година и скоростно започва да привлича любители фотографи, които вече имат инструмент на върха на пръстите си, посредством който могат да споделят всичко от заобикалящия ги свят. Но потенциалът на Instagram е забелязан не само от тях. Няколко фонда за рисково финансиране още в началото на следващата година влагат нови 7 млн. долара в стартиращата компания, с което нейната пазарна оценка достига 20 млн. долара, а нуждата от кредитиране е преодоляна.

За по-малко от година и половина Instagram се превръща в сензация сред притежателите на iPhone. Изглежда, че потребителите, работещи със смартфони с други операционни системи, са им завиждали, защото когато приложението е пуснато за Android през април 2012 г., то е изтеглено над милион пъти за по-малко от 24 часа. Но преди това да се случи, Instagram е привлякъл и вниманието на основателя на Facebook Марк Зукърбърг, тъй като месец по-рано неговата компания плаща сумата от 1 млрд. долара за все пак сравнително малката все още Instagram, която към момента на придобиването си има едва около 30 млн. потребители.

Според някои, този ход на Кевин Систром е бил прибързан, защото година или две по-късно той би могъл да получи значително повече за компанията си; както видяхме, за други стъпката е била индикатор за балон на пазара; трети, може би правилно, посочват, че Зукърбърг и тима му са постъпили изключително далновидно при закупуването на бизнеса. Във всеки случай е вярно, че взаимната работа и обмяната на ноу-хау между Facebook и Instagram значително подпомага растежа на втората. Дотолкова, че според изчисленията двете приложения взети заедно се използват за една пета от общото време, през което хората докосват смартфоните си.

Instagram – създателят на нови индустрии

Но през 2012 г. Facebook придобива не просто платформа за споделяне на снимки. Всъщност днес може да се каже, че компанията инвестира в приложение, което революционизира немалко индустрии, особено след като в Instagram за пръв път са пуснати реклами през 2013 г. (първият рекламодател е луксозният бранд Michael Kors). По-малко от пет години по-късно вече не можем да си представим самоуважаваща се компания или знаменитост, която да няма присъствие в Instagram. Приложението се използва дори от папа Франциск, който в първите четири месеца след създаването на профила си натрупа почти 3 млн. последователи или 30% от броя хора, които го следват в Twitter (където към този момент има профил от над четири години). Нещо повече – някои отрасли, например модния, са изключително съсредоточени върху работата си с платформата, която към началото на 2018 г. вече има около милиард активни потребители месечно и се използва от буквално милиони бизнеси по целия свят.

Сделката с Facebook все пак превърна Кевин Систром в милиардер. Но това състояние е добре заслужено. Благодарение на упоритостта му да не се отказва, когато разработеното от него приложение не работи, днес той косвено променя живота на милиарди души по света, които правят бизнес, подпомагат благотворителни каузи или споделят емоциите си с тези, които се вълнуват от тях.

Препоръчани

Виж всички

ОСТАНЕТЕ С НАС

Абонирайте се за нашите промоции!

Ние ценим дискретността. Вашите детайли няма да бъдат споделени с трети лица, или компании.