Тайните на успеха

История на сладоледите Friendly’s

Разгарът на Голямата депресия в САЩ звучи като може би не най-добрия период, през който някой предприемач може да започне своя бизнес. По това време, както е добре известно, инвестициите се сриват, а изключително високата безработица лишава много домакинства от средствата, с които те могат да купуват потребителски стоки и услуги. И все пак именно по това време двама братя поставят началото на предприемаческо начинание, което продължава да се развива успешно и до ден днешен. 

Сладкото начало на Friendly’s

Къртис и Стюарт Пресли Блейк са тийнейджъри, когато през 1929 г. започва Голямата депресия. Следващите няколко години не са леки за тях и семейството им – икономическата криза засяга тежко родния им Спрингфийлд, Масачузетс, и двамата изпитват сериозни затруднения да си намерят работа. Затова когато те се обръщат към родителите си за финансова подкрепа, може би желанието им е звучало, меко казано, странно. Идеята на братята е била да открият свой павилион за сладолед в града, въпреки че икономическата логика е диктувала друго, а планът им е звучал смело. Tе получават кредит от семейството си в размер на 547 долара и през 1935 г. в Спринфийлд е открит първият им обект. С част от сумата те наемат обекта, а срещу по-малко от 10 долара закупуват две маси и няколко стола; дървеният знак на магазинчето им за сладолед е изработен ръчно от Стюарт Пресли. Наречен Friendly Ice Cream, той е отразявал визията на двамата братя да създадат начинание, което да бъде уютно и гостоприемно към общността около тях самите – неща, от които със сигурност много хора по това време са се нуждаели.

Продуктът, с който Friendly дебютира на пазара на 18 юли, е бил фунийка с две топки сладолед за 5 цента. Датата на откриването е изключително подходяща за такова начинание – в Спрингфийлд температурата през деня е повече от 33 °C, а магазинчето за сладолед продава на почти двойно по-ниска цена от конкуренцията си. Тези фактори „обричат“ Friendly на успех, а бизнесът на Къртис и Стюарт Пресли се превръща в сензация в града. Затова не е учудващо, че само до края на деня техните приходи възлизат на почти 30 долара. А още преди края на десетилетието Friendly ще открие и втори обект, в Западен Спрингфийлд, където освен вече популярните си сладоледи менюто е разширено и със сандвичи.

Експанзията на Friendly

Докато братята не се уплашват от Голямата депресия и ръководят бизнеса си през този период, по време на Втората световна война бизнесът им все пак преустановява работа. След края на конфликта Friendly отварят врати отново, а вече предлагат и иновативна услуга – сладолед за вкъщи, като са първата компания в САЩ, която извършва подобни доставки. В благоприятната конюнктура на следвоенния период бизнесът на двамата братя нараства скоростно и до 1951 г. те управляват верига, състояща се от десет обекта. Локализирани в западната част на Масачузетс и Кънектикът, ресторантите им с времето започват да предлагат и разширяващо се меню.

Това разрастване на начинанието на братята Блейк довежда и до необходимостта от създаване на същинска корпоративна централа, за която те избират предградието на Спрингфийлд Уибрахам, където се намира централата на компанията до днес. Заедно с нея е изградена и собствена фабрика за сладолед на Friendly, която също продължава да се използва. Не след дълго ще бъде изграден и още една фабрика на компанията, намираща се в Троя, Охайо, а необходимостта от такава идва от все по-експедитивната експанзия на Friendly, която към средата на 70-те години вече управлява повече от 500 обекта в САЩ и на практика е многомилионен бизнес.

А след като за период от четири десетилетия Блейк успяват да изградят толкова успешно начинание, към края на 70-те години те вече усещат, че е настъпил моментът да слязат от кормилото. Освен, че двамата са начело на компанията от твърде дълго, между тях през годините назряват търкания за посоката, в която да поеме бизнесът им, които се решават след придобиването на Friendly от Hershey през 1979 г. за сумата от 164 млн. долара (което е почти 600 млн. долара днес).

Под управлението на Hershey, обектите на Friendly са осъвременени, а продуктите, с които се предлагат сладоледите, са разширени значително. Сред новите контрагенти, с които работи брандът (Friendly си остава наименованието, под което оперират магазините за сладолед), са някои от глобалните производители на захарни изделия като например бисквитките Oreo. Но от Hershey си поставят и още по-амбициозни цели, включително продължаването на експанзията на веригата, както и още по-успешното маркетиране на нейните продукти. Всъщност от Friendly увеличава значително популярността си като поставя рекорд за най-голяма мелба, включен в „Книгата за рекорди на Гинес“ през 1980 г. 

Още управляващи и разрастване

По-малко от петнадесет години след като Hershey придобиват Friendly, брандът отново е продаден, този път на Доналд Смит за сумата от 375 млн. долара. По това време веригата вече е истински мастодонт, който оперира повече от 850 обекта. Именно Смит е този, който я ребрандира по начина, по който тя продължава да се нарича и до днес – Friendly’s. Под негово ръководство, Friendly’s са листнати на борсата в средата на 90-те години, при първоначална цена от 18 долара за акция, която скоро нараства с още 8 долара. Паралелно с това, брандът започва да се отдава на франчайз, като до края на 90-те половината от ресторантите ще бъдат управлявани под такава форма, а няколко години по-късно брандът отново е препродаден, този път от Sun Capital Partners за 337 млн. долара.

В средата на 2016 г. стана ясно, че Friendly’s вече ще оперира под ръководството на друга компания, след като брандът беше придобит от базираната в Далас Dean Foods. Сделката беше на стойност 155 млн. долара, изплатени в брой. Този ход отвори нова глава в развитието и на двете фирми, като заздрави портфолиото от услуги на Dean Foods, чийто сладоледен бизнес регистрира приходи от почти 1 млрд. долара за финансовата 2015 г. Под управлението на даласката компания, през последните две години Friendly’s работи за заздравяване на връзката с потребителите си като пусна нови програми за лоялност. С тях потребителите на превърналите се в легендарни заведения получават разнообразни бонуси, специални промоции за рождените си дни и други промоции.

Днес веригата вече гледа уверено към своя 90-ти рожден ден. Интересно е, че и двамата съоснователи на Friendly’s успяват да прехвърлят стоте години, като Стюърт Пърси Блейк понастоящем е на 104-годишна възраст. А скорошното развитие на Friendly’s показва, че бизнесът, който първоначално той създава заедно с брат си, също ще чества щастливо своя стотен юбилей след петнадесет години. 

Абонирай се за промоциите на Credirect!

Абонирай се за нашите промоции!

Ние държим на дискретността. Данните на клиентите ни няма да бъдат споделени с трети лица или компании.

Полезна информация

Ние сме щастливи да помогнем

Звънни ни: 0700 800 46

Пиши ни: customercare@credirect.bg

Ние от CreDirect сме на твое разположение от понеделник до петък от 08:00 до 19:00, в събота от 09:00 до 18:00 и в неделя от 09:00 до 17:00
Адрес: гр.София, ул.Славянска 29, ет.7

Използвайки сайта ни, ти се съгласяваш с нашaта Политика за бисквитки.