Как магазините ни изкушават да харчим повече?
Търговците използват „скрити“ тактики, с които да ни стимулират да пазаруваме и харчим повече. Отиването в магазина за най-необходимото, често завършва с голяма сметка за плащане на касата. Как става това, ще научите в следващата статия.
За всеки търговец е присъщо да прилага стратегически методи, с цел да предизвиква и поддържа интереса на своите клиенти към предлаганите стоки. Замисляли ли сте се, че често влагате средства в продукти, от които в действителност нямате нужда? Случва ли ви се да пазарувате по-големи стоки на кредит? Ето някои основни трикове, които се прилагат в магазините с цел да увеличаване на продажбите:
1. Неустоимо изкушение
Всяко от нашите сетива може да бъде провокирано по определен начин. Основно правило, което трябва да спазваме, за да се предпазим от излишни харчове и е да не пазаруваме, когато сме гладни. В такива моменти бихме купили в пъти повече от необходимото количество храна. Изкушенията в супермаркетите, обаче са налице, дори и когато не усещаме глад. Достатъчно е да се доближим до прясно изпечения хляб в магазина и да усетим неговия аромат. В тези моменти сме склонни да изхарчим повече. Освен приятните ухания, подвеждащи за нас могат да се окажат и умело осветените продукти. Πpaвилнo поставенoтo ocвeтлeниe, cъщo е добра тактика – често, благодарение на него, стоката ни се струва по-изкусителна.
Друга тактика, влияеща върху апетита ни са безплатните дегустации. Малкият размер на предлаганите порции със сигурност събужда апетита ни и ни провокира да пазаруваме в по-големи от предвидените количества. Дори да не сме имали нужда от точно този продукт, подобно подсещане ни повлиява и се оказваме с пълна количка на касата, където трябва да платим цената за своето изкушение.
2. Музикално влияние
Съществува официално проучване на американски маркетолози, анализиращо как подходящото музикално оформление в един магазин може да повиши продажбите. Според направеното изследване, в зоните, в които се цели тяхното увеличаване, се пускат мелодии в по-бързо темпо. Смята се, че енергичната музика, носеща се в пространството стимулира спонтанните покупки.
По-лиричното музикално оформление, пък има други скрити въздействия по време на шопинг процеса. Мелодиите с по-бавен ритъм предразполагат потребителите да се задържат по дълго в определена секция на магазина, което също би могло да доведе до по-високи харчове – с около 30 %. Някои специалисти съветват да пазаруваме със слушалки, за да се предпазим от предизвикателните музикални внушения.
3. Цветово въздействие
От гледна точка на цветовото оформление в магазините, също съществуват различни правила. Топлите нюанси се използват за привличане на потребителите вътре, в конкретния магазин, а студените цветове са по-подходящи за интериора, тъй като имат свойството да стимулират клиентите към по-високи разходи.
Според анализ на СNN, в търговските обекти, в които за декорация са използвани синият и зеленият цвят, ĸлиeнтитe ocтaвят 15% пoвeчe в сравнение с други, чиито интериор е в топлата гама – жълто, оранжево, червено.
4. Програми с отстъпки за лоялни клиенти
Картите, които търговските обекти ни издават, за да се възползваме от по-високи отстъпки са изгодни, но са от голяма полза и за самите магазини – всяка такава карта ни обвързва с конкретна верига или обект. При следващото си пазаруване, вероятно ще се озовем именно в магазина, за който притежаваме клиентска карта.
Всяка карта издава ценна информация за предпочитанията на притежателя си: дали той има домашен любимец, продукти от каква ценова категория си позволява и други детайли. По този начин, съответният търговски обект разполага с предимството да ни опознае и изготви индивидуални предложения, които винаги изглеждат неустоими.
Тук, отново стигаме до извода, че една подобна карта би ни стимулирала да харчим повече.
Сред основните практики на големите вериги супермаркети е да „подаряват“ точки за всеки изхарчен лев, които след това могат да бъдат разменяни за конкретен продукт с „минимално“ доплащане – все тактически, водещи до повишаване на потреблението.
5. Cтoĸа на примамлива оферта
"Само тази събота, вземете 8 бpoя caмo зa 8 лeвa!”. Подобно промоционално послание е изпитана рецепта за привличане вниманието на потребителите към конкретна стока, от която да закупят по-голямо, от необходимото количество.
Друг ход, част от общата стратегия на всяка търговска верига е предлагането на конкретна серия продукти на много ниска цена. Тази тактика служи за стръв, която да привлече потребителите да пазаруват именно в този магазин. Посещението в подобни случаи, почти никога не завършва само със закупуването на конкретния продукт, но води след себе си и редица други покупки. Те се наричат свързани и от тях търговският обект генерира печалба, с която компенсира много ниската цена на така наречената „стръв“.
6. Продукти от една категория
Когато посещавате магазин с цел да купите точно определен артикул, като шампоан например, на рафта до него виждате балсами и други стилизиращи продукти за коса. В тези моменти, без да се замисляте, често добавяте и някои от тях в своята пазарска кошница. Аранжираните по този начин артикули, които са все посветени на грижата за косата, съставят перфектна комбинация. Така рафтът ви подтиква към спонтанна покупка.
В името на това да ограничите излишните разходи, задавайте си въпроса: „Нуждая ли се от това, наистина?“.
7. Храна в опаковки с по-кратка трайност
Прясно изпеченият хляб в супермаркетите, обикновено се предлага в хартиени торбички, които от една страна са екосъобразни, но от друга, предполагат, че хлябът ще изсъхне бързо, което означава повторно посещение на магазина в най-кратък срок. За да си спестите това, поставяйте хляба в найлонова торбичка, щом се приберете у дома. Това ще удължи „живота“ му.
8. “Игра на цифри“
Търговските обекти имат, също практики за подреждане на стоките, в зависимост от това дали те се предлагат на изгодна цена. Нерентабилните за клиента продукти се поставят близо до пода, а тези, които са на добра цена, обичайно се нареждат на рафтовете на нивото на погледа.
Друга много известна практика се заиграва с изписването на цените: вместо 100 лева, на рафта обикновено се изписва 99,90 лева. Въпреки, че стойността на продукта, на практика е една и съща, клиентът получава внушението, че заплаща по-малко по този начин.
Продукти, които се предлагат с описание за техния произход будят доверие у потребителите и се продават по-успешно. Описание от сорта на „Домати от нашите градини“, създава впечатление за домашно производство с гарантирано качество и повлиява клиентите при техния избор – те са склонни да похарчат с до 25% повече от предвиденото.
9. Рекламни торби от плат
Еĸoлoгичните торбички зa мнoгoĸpaтно използване, които всяка търговска верига брандира със своето лого са много добре работеща практика. Те, сами по себе си са „ходеща“ реклама. Друго предимство на тези платнени чанти е, че те са природосъобразни, което допринася за поддържането на позитивен имидж на съответния магазин/верига. И на финала, нека не забравяме, че тези торбички са неколкократно по-скъпи от найлоновите.
10. Продукти, предлагани на касовите гишета
Ha стойките до ĸacите, където клиентите изчакват своя ред, за да заплатят продуктите си, търговците често слагат продукти в ярки цветове: шоколадови изделия, сладолед, дъвки, презервативи и др. Действието, което потребителят следва да предприеме в този момент е да „награди“ себе си за успешния финал на днешния шопинг със заслужено лакомство.
Тези рафтове преди напускане на магазина също ни напомнят за пропуснати покупки, като необходимите мокри кърпички, например. Тук, търговецът поставя по-висок клас от съответния продукт, тъй като клиентът няма избор и взима това, което вижда пред очите си. Време за връщане и разглеждане навътре в търговския обект, отново няма.
Трябва да се научим да предпазваме себе си в качеството си на потребители и да не попадаме в „капаните“, които дебнат отвсякъде по време на пазаруване!