Блог

Тайните на успеха

Кралете на шампоана - Историята на John Paul Mitchell Systems

Син на италиански родители, но роден след като те имигрират в САЩ, животът на Джон Пол ДеДжория не е сред най-лесните. Той и брат му израстват в бедно семейство, което не остава цяло твърде дълго време – родителите им се развеждат когато Джон е едва на две години. Младостта му ще премине в донякъде типични начинания – младежки банди и нискоквалифициран труд, преди да стане морски пехотинец, а след като приключва двугодишната си служба в армията – служител на компания за продукти за коса. В нея обаче той ще създаде партньорство, благодарение на което днес е милиардер, чийто продукти за грижа за скалпа са известни в целия свят.

 

Старт от дъното

 

 

За разлика от Джон Пол ДеДжория, Пол Мичъл става популярен в Лондон още като тийнейджър, след като следва стъпките на майка си и става фризьор, като от началото на кариерата си успява да спечели множество награди. Докато Мичъл трупа популярност, макар и не значителни финансови постижения, ДеДжория върви в обратната посока. Той бива уволнен от компанията за продукти за коса, според историята – в резултат на несъгласие с работодателя си, макар че според други версии ДеДжория успява да увеличи значително продажбите. Но в този момент двамата вече се познават и, изглежда, споделят обща визия за възможностите, които този вид производство могат да разкрият.

Всъщност Пол Мичъл е имал няколко опита да създаде собствена продуктова линия за коса, но и двата пъти се е провалял. Макар и добър професионалист като фризьор, както ДеДжория ще разкаже в последствие съдружникът му не е имал никакъв търговски нюх. За сметка на това, италианецът е разполагал с такъв, както и с познанията как продуктите могат да бъдат произведени, затова му предлага да си сътрудничат. Но по това време, през 1980 г., и двамата се намират в тежко финансово положение и едва успяват да съберат по 350 долара заем (ДеДжория ги заема от майка си). Но намирането на средства – макар и на тази нищожно звучаща сума – е само първата стъпка от много трудно пътешествие.

За да пуснат първите продукти на John Paul Mitchell Systems, както е наречена съвместната им компания, те изтеглят втори кредит с 30-дневен падеж, с който поръчват шишетата за продуктите. А какво се случва с първоначалния им заем в размер на 700 долара? Цялата сума е предоставена на дизайнера, който прави визията на продуктите им, след като ДеДжория не успява да го убеди да работи за 200 долара. С останалите пари те поръчват 10 хил. бутилки от първите си три продукта – два шампоана за коса (наречени просто Shampoo One и Shampoo Two) и един балсам, носещ също толкова недвусмисленото наименование (The Conditioner – „Балсамът“), които са пуснати на пазара в черно-бели опаковки, тъй като отпечатването на цветни такива не е било по джоба на двамата. А през двете седмици, по време на които партидата се произвежда, ДеДжория живее в 20-годишния си Rolls Royce.

Когато се сдобиват с продукта, ДеДжория започва да го продава на фризьорските салони и до края на първия месец от съществуването на John Paul Mitchell Systems вече има дванадесет клиента. С част от парите той купува машина за гласови съобщения, чиято идея е да убеди останалите им потенциални купувачи, че компанията е разрастващо се начинание, докато всъщност се е състояла единствено от двамата съдружници, обикалящи да го дистрибутират сами от врата на врата. ДеДжория обаче знае, че за да се продават трите им продукта, те се нуждаят от голям дистрибутор и „въоръжен“ единствено с дванадесетте си поръчки той започва да търси такъв. Когато той почуква на вратата на първия такъв, потенциалните му партньори не са впечатлени от постиженията на John Paul Mitchell Systems в първия месец от съществуването ѝ. Но когато ДеДжория му предлага да стане ексклузивен дистрибутор на трите му продукта, номерът минава и бизнесът му вече има лице за пред цяла Южна Калифорния.

 

От живот в колата до милиардери

 

 

В началото тандемът работи в изключително близки начала с новия си партньор, като ДеДжория всеки ден обучава служителите на дистрибутора си как точно да се продават трите му продукта. А фактът, че той успява да сключи договор с компания, занимаваща се с дистрибуцията на продуктите им, наистина се оказва пътят към успеха, като John Paul Mitchell Systems постепенно се превръща в хит в Калифорния.

Само три години след основаването си John Paul Mitchell Systems вече изгражда собствена ферма за авапухи в Хавай, а до края на десетилетието вече се рекламира в национален ефир в САЩ. Същевременно обаче Пол Мичъл почива, като неговата собственост е наследена от сина му. А деветдесетте години се превръщат в същински катализатор на успеха за John Paul Mitchell Systems, като компанията се превръща в глобален бранд и получава много различни награди, включително и за етично отношение към животните (и до днешен ден John Paul Mitchell Systems работи в тясно сътрудничество с PETA, a на глобално равнище бизнесът е един от първите, които призовават за етично отношение към животните). През този период се разширява и нейното портфолио, например чрез въвеждането на продукти за боядисана коса.

Но това не е краят на хоризонтите за бизнесът, създаден от Пол Мичъл и Джон Пол ДеДжория, като в самото начало на новия век е открита школата Paul Mitchell School в чест на единият от съоснователите ѝ. За последните почти двадесет години тя се издигна до една от институциите, създаващи тенденциите в сферата на разкрасяването и грижата за външния вид.

Днес благосъстоянието на Джон Пол ДеДжория се оценява от списание Forbes на 2,6 млрд. долара, като милиардерът е основател и на компанията за производство на текила Patron Spirits Co. Така за почти четиридесет години той успява да сбъдне американската мечта и да извърви пътя от човек с разбито семейство и никакви разполагаеми пари, който буквално живее в колата си, до един от бизнесмените, променили цял отрасъл и превърнали се във вдъхновение за много други предприемачи.