Професионалният кадър
Част от удоволствието, идващо от екстремните спортове, е не просто да изпиташ способностите на тялото си и да достигнеш до нови постижения, а да покажеш на света през какво си преминал или къде си бил. Никълъс (Ник) Удман знае прекрасно това, тъй като хобито му е сърфирането. И макар да завършва визуални изкуства като бакалавърска степен и творческо писане в последствие, неговата страст към сферата на технологиите ще е това, което ще го превърне в милиардер и ще даде на занимаващите се с екстремни спортове може би най-добрата възможност на пазара днес за заснемане на успехите им.
Откритие за милиарди
Удман опитва да навлезе в света на предприемачеството още докато е студент магистърска програма в Калифорнийския университет. Двата му първи опита със сайтовете empowerall.com и fundbug.com обаче се оказват напълно неуспешни. За да се отърси от тези два последователни провала, Удман се насочва към Австралия, за да се отдаде на хобито си – сърфирането. Той е искал да заснеме преживяванията си с дъската, но открива, че на пазара не съществува евтина опция за фотографска техника – единствените камери, които са съществували в средата на 90-те години, са били висококачествени и много скъпи, което ги е правило достъпни до голяма степен само за професионалните спортисти или фотографи. Това го навежда на мисълта, че може би е способен самият той да запълни този пазарен сегмент.
Затова когато се връща в Калифорния, Удман започва да набира финансиране за идеята си. Първоначално бъдещият предприемач, заедно с приятелката си, започва да продава модерни колани със собствения си Volkswagen, но бързо става ясно, че този модел на натрупване на стартов капитал няма да даде особено бързи резултати и Удман се обръща за кредит към баща си, който е популярен банкер в щата. От него визионерът получава кредит в размер на 200 хил. долара, а със заем в размер на 35 хил. долара и една шевна машина се включва и майка му и това финансиране вече изглежда като достатъчна сума за стартиране на начинанието на Удман.
Първите камери
Благодарение на двата кредита и на спестяванията, натрупани от продажбата на коланите, предприемачът основава GoPro през 2002 г. Името на компанията, което в свободен е превод означава „Стани професионалнист“, е вдъхновено именно от възможностите, които Удман иска да предостави на спортистите – да постигнат добро качество на изображенията на достъпна цена. А тя наистина не висока – първата камера, която GoPro пуска на пазара – HERO (“Герой“) се търгува срещу само 30 долара. А, както и при коланите, нейната дистрибуция първоначално се осъществява от буса Volkswagen на самия Удман.
HERO е лентова камера, разработена от китайска компания, която се е прикрепяла към китката и е позволявала направата на кадри на дълбочина до 5 метра под вода. Тя е пусната на пазара през 2005 г., а две години по-късно GoPro започва да експериментира и с камери за превозни средства. Съвсем скоро се появяват модификации на системата за захващане, произведена от компанията, позволяващи и използването на камерите върху шлемове и нагръдници. Но до тяхното пускане, първата версия на HERO (продуктовата линия съществува и до днес, като през есента на 2018 г. на пазара беше пуснат HERO7) показва първите признаци на пазарен успех – година след пускането си чрез нея GoPro реализират продажби в размер на 350 хил. долара, както и партньорство с различни вериги магазини за сърфисти. А още по-голямо признание за качествата на GoPro HERO идва когато с Удман се свързва японски дистрибутор, който иска да предлага продукта му в Страната на изгряващото слънце.
GoPro става дигитален
Скоро след успеха на HERO GoPro започва да предлага на пазара и дигитални камери, първата от която дебютира още през 2006 г., когато е пусната цяла плеяда от варианти на Digital HERO. През следващите години устройствата, които се търгуват в ценовия диапазон между 199 и 399 долара, търпят постоянно подобрение и трупат все по-голяма популярност сред занимаващите се с всякакви спортове. Нещо повече – макар камерите на GoPro първоначално да са насочени към непрофесионалните спортисти, продуктите на компанията всъщност се оказват хвалени дори и от олимпийски състезатели.
Основателят на GoPro Ник Удман винаги е посочвал, че целта пред неговата компания е не просто да продава, а да създаде общност от спортисти и към началото на новото десетилетие е видно, че тази негова визия е постигната. Пътят към нея е съпроводен и от постоянно нарастване на приходите на GoPro, които през финансовата 2013 г. вече са в размер на почти 1 млрд. долара. Затова в средата на следващата година GoPro дебютира на фондовата борса чрез първично публично предлагане, което се превръща в огромен успех за компанията. Чрез него тя набира финансиране в размер на 427 млн. долара, с което нейната пазарна оценка става почти 3 млрд. долара. А до есента на 2014 г. цената на акциите на GoPro ще нарасне почти трикратно – от 35 до 89 долара, което превръща Удман в милиардер. Година по-късно с благосъстояние от 1,8 млрд. долара той за пръв път влиза и в списъка Forbes 400.
През следващите години Удман ще се превърне във филантроп и инвеститор, освен ролята си на чело на GoPro. От своя страна самата компания ще започне да придобива други играчи, за да гарантира все по-висококачествени продукти, особено предвид появата на все по-мощни конкуренти в сферата на видеото като Apple. В периода между 2011 и 2016 г. тя придобива седем компании за общо стотици милиони долара. А от края на миналата година досега HERO7 се показа достоен наследник на легендарната серия от продукти, като само за последното тримесечие на 2018 г. той донесе приходи за GoPro в размер на 377 млн. долара и печалби от 32 млн. долара.
Днес GoPro продължава да е лидер на пазара, а компанията се представя все по-добре. За 2018 г. броят на продадените от компанията устройства за заснемане се увеличи с 9% спрямо година по-рано, а приходите ѝ се задържат на равнище от около 1,15 млрд. долара. Така, според самата компания, от основаването си до днес тя е продала повече от 26 млн. устройства в сто държави по целия свят, което, както посочва Ник Удман: „Позволява GoPro да помогне на спортистите да вземат всички останали винаги със себе си.“