Тайните на успеха

Професионалният кадър

Част от удоволствието, идващо от екстремните спортове, е не просто да изпиташ способностите на тялото си и да достигнеш до нови постижения, а да покажеш на света през какво си преминал или къде си бил. Никълъс (Ник) Удман знае прекрасно това, тъй като хобито му е сърфирането. И макар да завършва визуални изкуства като бакалавърска степен и творческо писане в последствие, неговата страст към сферата на технологиите ще е това, което ще го превърне в милиардер и ще даде на занимаващите се с екстремни спортове може би най-добрата възможност на пазара днес за заснемане на успехите им.

Откритие за милиарди

Удман опитва да навлезе в света на предприемачеството още докато е студент магистърска програма в Калифорнийския университет. Двата му първи опита със сайтовете empowerall.com и fundbug.com обаче се оказват напълно неуспешни. За да се отърси от тези два последователни провала, Удман се насочва към Австралия, за да се отдаде на хобито си – сърфирането. Той е искал да заснеме преживяванията си с дъската, но открива, че на пазара не съществува евтина опция за фотографска техника – единствените камери, които са съществували в средата на 90-те години, са били висококачествени и много скъпи, което ги е правило достъпни до голяма степен само за професионалните спортисти или фотографи. Това го навежда на мисълта, че може би е способен самият той да запълни този пазарен сегмент.

Затова когато се връща в Калифорния, Удман започва да набира финансиране за идеята си. Първоначално бъдещият предприемач, заедно с приятелката си, започва да продава модерни колани със собствения си Volkswagen, но бързо става ясно, че този модел на натрупване на стартов капитал няма да даде особено бързи резултати и Удман се обръща за кредит към баща си, който е популярен банкер в щата. От него визионерът получава кредит в размер на 200 хил. долара, а със заем в размер на 35 хил. долара и една шевна машина се включва и майка му и това финансиране вече изглежда като достатъчна сума за стартиране на начинанието на Удман.

Първите камери

Благодарение на двата кредита и на спестяванията, натрупани от продажбата на коланите, предприемачът основава GoPro през 2002 г. Името на компанията, което в свободен е превод означава „Стани професионалнист“, е вдъхновено именно от възможностите, които Удман иска да предостави на спортистите – да постигнат добро качество на изображенията на достъпна цена. А тя наистина не висока – първата камера, която GoPro пуска на пазара – HERO (“Герой“) се търгува срещу само 30 долара. А, както и при коланите, нейната дистрибуция първоначално се осъществява от буса Volkswagen на самия Удман.

HERO е лентова камера, разработена от китайска компания, която се е прикрепяла към китката и е позволявала направата на кадри на дълбочина до 5 метра под вода. Тя е пусната на пазара през 2005 г., а две години по-късно GoPro започва да експериментира и с камери за превозни средства. Съвсем скоро се появяват модификации на системата за захващане, произведена от компанията, позволяващи и използването на камерите върху шлемове и нагръдници. Но до тяхното пускане, първата версия на HERO (продуктовата линия съществува и до днес, като през есента на 2018 г. на пазара беше пуснат HERO7) показва първите признаци на пазарен успех – година след пускането си чрез нея GoPro реализират продажби в размер на 350 хил. долара, както и партньорство с различни вериги магазини за сърфисти. А още по-голямо признание за качествата на GoPro HERO идва когато с Удман се свързва японски дистрибутор, който иска да предлага продукта му в Страната на изгряващото слънце.

GoPro става дигитален

Скоро след успеха на HERO GoPro започва да предлага на пазара и дигитални камери, първата от която дебютира още през 2006 г., когато е пусната цяла плеяда от варианти на Digital HERO. През следващите години устройствата, които се търгуват в ценовия диапазон между 199 и 399 долара, търпят постоянно подобрение и трупат все по-голяма популярност сред занимаващите се с всякакви спортове. Нещо повече – макар камерите на GoPro първоначално да са насочени към непрофесионалните спортисти, продуктите на компанията всъщност се оказват хвалени дори и от олимпийски състезатели.

Основателят на GoPro Ник Удман винаги е посочвал, че целта пред неговата компания е не просто да продава, а да създаде общност от спортисти и към началото на новото десетилетие е видно, че тази негова визия е постигната. Пътят към нея е съпроводен и от постоянно нарастване на приходите на GoPro, които през финансовата 2013 г. вече са в размер на почти 1 млрд. долара. Затова в средата на следващата година GoPro дебютира на фондовата борса чрез първично публично предлагане, което се превръща в огромен успех за компанията. Чрез него тя набира финансиране в размер на 427 млн. долара, с което нейната пазарна оценка става почти 3 млрд. долара. А до есента на 2014 г. цената на акциите на GoPro ще нарасне почти трикратно – от 35 до 89 долара, което превръща Удман в милиардер. Година по-късно с благосъстояние от 1,8 млрд. долара той за пръв път влиза и в списъка Forbes 400.

През следващите години Удман ще се превърне във филантроп и инвеститор, освен ролята си на чело на GoPro. От своя страна самата компания ще започне да придобива други играчи, за да гарантира все по-висококачествени продукти, особено предвид появата на все по-мощни конкуренти в сферата на видеото като Apple. В периода между 2011 и 2016 г. тя придобива седем компании за общо стотици милиони долара. А от края на миналата година досега HERO7 се показа достоен наследник на легендарната серия от продукти, като само за последното тримесечие на 2018 г. той донесе приходи за GoPro в размер на 377 млн. долара и печалби от 32 млн. долара.

Днес GoPro продължава да е лидер на пазара, а компанията се представя все по-добре. За 2018 г. броят на продадените от компанията устройства за заснемане се увеличи с 9% спрямо година по-рано, а приходите ѝ се задържат на равнище от около 1,15 млрд. долара. Така, според самата компания, от основаването си до днес тя е продала повече от 26 млн. устройства в сто държави по целия свят, което, както посочва Ник Удман: „Позволява GoPro да помогне на спортистите да вземат всички останали винаги със себе си.“ 

Абонирай се за промоциите на Credirect!

Абонирай се за нашите промоции!

Ние държим на дискретността. Данните на клиентите ни няма да бъдат споделени с трети лица или компании.

Полезна информация

Ние сме щастливи да помогнем

Звънни ни: 0700 800 46

Пиши ни: customercare@credirect.bg

Ние от CreDirect сме на твое разположение от понеделник до петък от 08:00 до 19:00, в събота от 09:00 до 18:00 и в неделя от 09:00 до 17:00
Адрес: гр.София, ул.Славянска 29, ет.7

Този сайт използва “бисквитки” от Google за предоставяне на услугите в него, за персонализиране на рекламите и за анализ на трафика. Информацията за ползването му от Ваша страна се споделя с Google. С използването на този сайт Вие се съгласявате с употребата на „бисквитки“.