Блог

Тайните на успеха

Under Armour - Броня за успех

Заради брандове в спортното облекло като Nike и Adidas, които екипират атлетите по света от десетилетия, на пръв поглед изглежда, че е малко вероятно нова иновативна компания да пробие в отрасъла на продуктите за състезатели. Under Armour нарушава статуквото – през последния почти четвърт век внася нови технологии в спортното облекло, благодарение на които физическата активност е по-приятна от когато и да е било.

В търсене на защита

В средата на 90-те години Кевин Планк следва бизнес управление в Университета на Мериленд и успява да завърши специалността. За разлика от нея обаче, голямата му амбиция – да бъде забелязан като футболист от някои от отборите в колежанската Първа дивизия – не се увенчава с успех. Затова още докато учи във висшето учебно заведение, Планк започва да осъществява собствени дейности и в света на бизнеса. Паралелно със състезателната си кариера в отбора на университета, той създава и компанията Cupid’s Valentine, чрез която доставя рози по поръчка, основно по време на Св. Валентин. Проектът му се оказва успешен и благодарение на него той успява да спести няколко хиляди долара.

Трудностите на Планк в спортната му кариера не се ограничават само с факта, че той остава незабелязан от някой от големите отбори. Докато е играел, той нееднократно се е ядосвал, че памучните екипи, използвани от колежаните в Мериленд, изобщо не спират в достатъчна степен потта. Затова той лично започва да търси материали за изработка на екипи за спортисти, които предоставят по-добра защита от изпотяване. Когато измежду различните синтетични такива, които изпробва, той открива правилния вариант, Планк използва спестяванията си от Cupid’s Valentine и кредити (включително 40 хил. Долара от петте си кредитни карти и кредит от Агенцията за малки предприятия на САЩ), за да основе Under Armour.

Under Armour завзема света на спорта

В началото Планк, както много други предприемачи, започва да развива новото си бизнес начинание на собствени мускули. Той търси купувачи на блузите на Under Armour от уста на уста и извършва дистрибуцията със собствената си кола. Разбира се, сред първите атлети, с които се свързва, са футболисти колежани, които основателят на Under Armour моли да дадат оценка на продукта му и да го препоръчат на своите съотборници. Предвид ограничената ми целева група, чийто нужди Планк познава много добре, тази стратегия се оказва успешна и не след дълго компанията вече има два контракта с колежанските отбори Georgia Tech и North Carolina State. Благодарение на тях, хоризонтите пред Under Armour изглеждат открити, а само до края на 1996 г., през която компанията е основана, приходите възлизат на 17 хил. долара.

Пробивът, изглежда, се оказва решаващ. Непосредствено след като сключва сделки за продажбата на екипи за двата тима, продуктите не Under Armour биват потърсени от още шест футболни отбора. Но в действителност ситуацията на компанията не е толкова розова. Постъпленията на Under Armour все пак не се оказват достатъчно високи, за да покрият разходите, които стартиращият бизнес на Планк трупа. Сред причините е и фактът, че компанията се премества от бившата къща на бабата на Планк в Джорджтаун в новата си централа в Балтимор (от която оперира и до днес). Дъното на тази кризисната ситуация е достигнато почти три години след основаването на компанията, когато предприемачът е принуден да измоли от служителите си да работят за известно време без заплати, като инвестира десетки хиляди долара в реклама.

Този ход, макар болезнен за кратко, се оказва ключът към успеха. Under Armour получава контракти на стойност повече от 1 млн. долара само благодарение на рекламите си в специализираните списания. Маркетинговите усилия на компанията са подпомогнати и от факта, че екипи, произведени от нея, са използвани във филма на Оливър Стоун Any Given Sunday. Това допълнително тласка атлетите към продуктите на Under Armour, като в началото на новото хилядолетие тя вече е и официалният производител на облеклата в Националната хокейна лига в САЩ. Това партньорство е последвано и от контракт с Американската лига и Националната лига по бейзбол.

Освен продуктовите си линии за състезатели от все повече спортове, от Under Armour постепенно започват да диверсифицират и видовете продукти, които предлагат. Първоначално компанията пуска серия от спортно бельо, а през последните години започна да изкупува и производители на мобилни приложения, свързани с измерването на физическото натоварване. Днес тя предлага пълна гама от оборудване за спорт, включително спортни обувки и голямо разнообразие от аксесоари.

Under Armour става публична

С поредицата си от успехи в началото на века, Under Armour излиза на борсата в средата на ноември 2005 г., когато набира 157 млн. долара, което е най-добрият първи ден на компания на борсата за последните пет години (подобрявайки представянето на Transmeta от ноември 2000 г.). Едно от начинанията, които Планк започва с набраните средства, е откриване на фирмени магазини на компанията си в САЩ и Канада. Първият от тях отваря врати в Мериленд почти две години след първичното публично предлагане на Under Armour, като за дванадесет години техният брой нараства до над 300. Във века на дигиталната търговия тази стратегия може да изглежда странна, но със сигурност не е неуспешна – още през 2010 г. Under Armour реализира приходи, надхвърлящи 1 млрд. долара. Но растежът им ще продължи и в бъдеще, като за последната финансова година ръководеният от Кевин Планк бизнес генерира приходи от над 5 млрд. долара. 

Under Armour днес е повече от утвърдило се име в спортната конфекция. С пазарна капитализация от 9,33 млрд. долара, компанията се нарежда сред най-иновативните бизнеси в света според сп. Forbes за 2016 г., когато са класирани на шеста позиция. Нещо повече, отново според библията на бизнеса Under Armour е сред най-добрите работодатели в САЩ. Това далеч не е без значение, тъй като за компанията работят около 14 хил. души в глобален мащаб, които произвеждат продукти или обслужват клиенти в повече от 70 държави. Така, чрез своите успехи и благодарение на няколко поучителни неуспеха, компанията на практика сбъдва визията на своя създател и главен изпълнителен директор Кевин Планк, който казва: „Всеки велик бранд е като един велик разказ.“