Блог

Тайните на успеха

Walmart - новото лице на търговията

За няколко десетилетия Walmart се превръща в бранд, с който всички в сферата на продажбите на дребно се съобразяват

В началото на 40-те години Втората световна война е в разгара си, а след декември 1941 г. в нея активно се включва и САЩ. Това подтиква мениджърът в J.C. Penney Сам Уолтън да загърби работата си в Айова и да се запише като доброволец в армията, където през следващите три години ще се занимава с ръководенето на охраната на заводите, занимаващи се с производството на самолети. Но, изглежда, страстта да управлява и развива търговски обекти не е напуснала 25-годишният бакалавър по икономика от Университета в Мисури. Затова когато през 1945 г. той напуска армията, Сам Уолтън се завръща в търговията – отрасъл, който ще промени завинаги.

Иновативният подход на Уолтън

Отново през 1945 г. Уолтън заема 20 хил. долара, за да вземе петгодишен лизинг върху първия си търговски обект – магазин, намиращ се в Нюпорт, щата Акранзас. Още с подновяването на мениджърската си практика в търговията, той започва да имплементира иновативната си философия, основаваща се на драстично понижение на цените за крайните потребители. Уолтън установява, че подобна тактика може да се постигне, като се открият доставчици работещи с по-ниски цени. Същевременно магазинът му понижава маржа на печалбата си – т.е. надценката, която печели за продажбата на продуктите си. Тази формула моментално се превръща в успешна, като за първата година продажбите се покачват почти двойно, а до края на десетилетието те ще нараснат с впечатляващите осем пъти.

Въпреки че стратегията на Уолтън, която значително облагодетелства крайните потребители, се превръща в изключително резултатен начин за управление на бизнеса му, когато през 1950 г. лицензът му за управлението на магазина изтича, той не е подновен. Но това не обезкуражава предприемача, който се премества заедно със съпругата си в Бентънвил. Там открива първия си собствен магазин, носещ неговото име. В Walton’s Five and Dime местните потребители имат избор между голямо разнообразие от евтини стоки. Не е много изненадващо, че и в Арканзас този модел на търговия се оказва изключително успешен. Затова през следващите малко повече от десет години той продължава да развива Walton’s Five and Dime, като го превръща в един от най-популярните брандове в Арканзас.

Стремглаво нагоре

Вдъхновен от собствения си успех с магазина за евтини стоки Walton’s Five and Dime, Уолтън открива първия си обект на Walmart, в средата на 1962 г. в Роджърс, град, който също се намира в Арканзас. По това време предприемачът вече е забелязан от останалите вериги в сектора на продажбите на дребно, но въпреки постоянните му успехи през последните седемнадесет години, те са скептични, че Walmart ще продължи по традицията на скоростно развитие. Тази прогноза, споделяна от мнозина в сектора, се оказва напълно неточна. Всъщност до края на десетилетието Walmart вече има над 25 обекта в щата Арканзас, други два в Мисури и Оклахома и продажби, възлизащи на почти 13 млн. долара.

За да подпомогне допълнително този растеж, в самото начало на 70-те години компанията, вече преименувана на Wal-Mart, става публична и започва да се търгува на Нюйоркската фондова борса. Към този момент представянето ѝ на корпоративната сцена вече е зашеметяващо. За последните три години персоналът е нараснал до няколко хиляди служители, Wal-Mart магазини биват откривани във все повече щати, а само между 1968 и 1975 г. приходите на компанията се покачват 30 пъти.

Към средата на 80-те вече е напълно ясно колко грешни са били очакванията на конкурентите на Сам Уолтън преди малко повече от 20 години. Wal-Mart посреща своя четвърт век на пазара в САЩ не просто като лидер по продажби в сегмента на търговията на дребно, чийто приходи надхвърлят 1 млрд. долара, но и с грандиозно присъствие. Всъщност към този момент компанията има почти пълно покритие в целите Съединени щати  със своите повече от 275 магазина. Същевременно от 1983 г. Wal-Mart започва да създава и различен вид търговски обекти. Sam’s Club са верига, обслужваща само членовете си (които обаче днес наброяват около 50 млн. души), която днес също влиза в топ 10 на най-големите търговци на дребно в САЩ. Почти както и от компанията майка обаче, Sam’s Club, чиито интериор наподобява този на обикновен склад, продава различни видове дизайнерски стоки, полускъпоценни камъни, електроника и други битови стоки.

Година по-късно Сам Уолтън извършва нещо, с което остава в историята и на „Уол стрийт“. Макар по принцип да е оптимист за представянето на компанията си, той не е вярвал, че приходите ѝ преди данъчно облагане могат да нараснат с 8% спрямо година по-рано. Но финансовият директор на Wal-Mart Дейвид Глас е различно, затова той се обзалага с началника си, че ако тя постигне този растеж, Уолтън ще изтанцува танца хула на най-известната финансова улица на света. Със сигурност за негова радост Wal-Mart в действителност бележи ръст на приходите от 8%, а запис от танца може да се види в YouTube.

Wal-Mart излиза от САЩ

В началото на 90-те години Wal-Mart вече категорично е лидер по продажби на дребно в САЩ и логично компанията решава да започне да създава обекти и в съседните страни в Северна Америка. Тя навлиза последователно в Мексико и Канада, съответно през 1991 и 1994 г., а в средата на десетилетието те са последвани и от експанзия към Южна Америка. В самия край на 90-те години Wal-Mart стъпва и в Европа, като нейната първа дестинация на Стария континент е Великобритания. Само три години по-късно, вече под управлението на Лий Скот, компанията за пръв път в историята си е обявена за най-голяма корпорация в САЩ в класацията Fortune 500, където ще се задържи почти всяка следваща година до днес.

Наследството на Wal-Mart

Днес Wal-Mart е най-големият търговец на дребно в САЩ със своите приходи от 500 млрд. долара за фискалната 2018 г. Но наследството на Сам Уолтън далеч не се ограничава само до създаването на един от най-големите брандове в САЩ и до революционизирането на търговията на дребно. Всъщност със своя иновативен подход предприемачът оставя своя отпечатък и върху теорията на бизнеса изобщо, а неговите десет прости правила за изграждане на бизнес се изучават от хиляди бакалаври и магистри по цял свят днес. Сред тях са принципи, като: споделяне на печалбите с хората, свързани с компанията, отпразнуване на успехите, комуникиране на цялата възможна информация с контрагентите на бизнеса и контролиране на разходите по по-добър начин от конкурентите. Чрез тях Сам Уолтън не просто преобразува търговията в страната си, но подпомага потребителите и до ден днешен.