Блог

Тайните на успеха

Уолт Дисни - Създател на светове

Двадесети век остана в историята като епоха на постоянна промяна – икономически кризи, най-тежките войни в историята и възстановяването след тях. В тази турбулентност се раждат и много нови технологии, които ще променят живота на хората по света завинаги, а благодарение на тези различни платформи за изява, особено в изкуствата се появява цяла нова плеяда от знаменитости. Икони като Джеймс Дийн, Елвис Пресли, The Beatles, Анди Уорхол и до днес имат статуса на легенди, а докато тяхната публика са били основно младежите и работещите хора, един друг творец ще промени начина, по който децата разглеждат и се забавляват чрез културни предавания – Уолт Дисни. Той е такъв титан в сферата на анимацията, че може би единственото, което надхвърля постиженията на Дисни в нея, е създаденият от него бизнес, който почти век след основаването си остава лидер в света на развлеченията.

Уолтър Илайъс Дисни почти се превръща в участник в Първата световна война, заради която пристига в Европа, за щастие след сключването на примирието. Отново в САЩ през 1919 г., той продължава да развива страстта, която има от дете – да създава анимации. Негови рисунки са помествани в много издания, още от гимназиалните му години, а към края на десетилетието Дисни се насочва към сферата на рекламната анимация, като и започва да твори и авторската си поредица от кратки, ръчно нарисувани филмчета, наречена „Смех-О-грами“ (Laugh-O-Grams). Представящи съвременен прочит на класически приказки, те стават изключително популярни в Канзас, но въпреки това не са твърде печеливши от бизнес гледна точка и първата компания на Дисни се превръща в неуспех.

Раждането на легендата

 

 

След банкрута, Уолт Дисни се премества в Холивуд, където отива с надеждата за бляскаво бъдеще и с новата си анимация Alice’s Wonderland, за която трябва да открие дистрибутор. На първо време, втората му цел се оказва успешна и през есента на 1923 г. той подписва контракт за разпространението на произведението си, според който получава по 1500 долара за всеки епизод. Така се ражда и новата му компания, която той основава заедно с брат си Рой – Disney Brothers Cartoon Studio, която само три години по-късно, когато вече има и собствен офис на Hyperion Street, се преименува на Walt Disney Studio.

Но следващият проект на студиото не се оказва толкова успешен. „Осуълд, заекът късметлия“ (Oswald the Lucky Rabbit) не просто носи твърде малко приходи за компанията, но и в крайна сметка води до това Disney да изгуби някои от художниците на анимация, които са привлечени от конкурентно студио. А докато през 1928 г. Дисни планира как да се възстанови от този удар за бизнеса си, по време на пътуване с влак той нарисува нов персонаж – една мишка. Мики (Mickey), както е наречена тя, дебютира на екран по-късно същата година, а още третият епизод с персонажа е и първият озвучен филм на Walt Disney Studio. Mickey Mouse се превръща в толкова голям хит, че започват да се създават фен-клубове на персонажа, а година по-късно стартира и издаването на комикси с него. Нещо повече, Уолт Дисни продава лиценза на различни производители, които популяризират създадения от него образ чрез всякакви предмети – от кукли до четки за зъби. С това се раждат цели нови поделения в компанията на Дисни, която е и прекръстена на Walt Disney Productions, Limited.

 

 

Отвъд ограниченията на анимацията

През следващите няколко години Disney ще продължи да създава емблематични анимации и персонажи, докато САЩ и останалият свят затъват в Голямата депресия. Но въпреки че икономическата действителност, Уолт Дисни планира произведения с все по-голям мащаб, като още през 1933 г. той има нова цел – да създаде първият пълнометражен изцяло анимиран филм. „Снежанка и седемте джуджета“ ще бъде рисуван в продължение на цели четири години, но когато е представен в самия край на 1937 г., той се превръща във фурор. Същинска класика в света на киното, това е първият филм в историята с официален саундтрак, който успява да спечели осем награди „Оскар“ и генерира впечатляващите 1,5 млн. долара. Той е толкова популярен, че веднага след пускането си на видеокасета през 90-те, успява да се продаде в тираж от над 10 млн. бройки. А оригиналната сума на приходите, реализирани от „Снежанка и седемте джуджета“, е толкова голяма, че с печалбата си Уолт Дисни финансира изграждането на ново студио на компанията си.

Вече изградил невероятно успешното студио Disney (чийто акции ще започнат да се търгуват през 1940 г.), през следващите две и половина десетилетия Уолт Дисни ще продължи да създава анимации, запомнени като класики и до днес. Сред тях са имена като „Островът на съкровищата“, „Алиса в страната на чудесата“, „Питър Пан“, „Спящата красавица“, „101 далматинци“ и много други. Същевременно предприемачът започва да развива компанията си и извън света на киното, който през 1955 г. е пренесен в реалния свят чрез първия тематичен парк Disneyland, който открива врати в Анахайм, Калифорния. Той се превръща в толкова голяма атракция, че само четири години по-късно е разширен, а десетилетие по-късно и малко преди да почине, Дисни обявява плановете си за втори увеселителен парк. Той ще бъде открит от брат му, Рой, който го наследява начело на Walt Disney след смъртта му през 1966 г.

Disney след Уолт Дисни

Рой Дисни управлява компанията до 1971 г. През следващите години нейните филми се насочват към по-широка публика освен децата, като в края на десетилетието е представена и първата научна фантастика на Disney. Няколко години по-късно е пусната и услугата Walt Disney Home Video, както и телевизионният канал The Disney Channel. Същевременно Touchstone – компания под шапката на Disney, разработваща игрални филми за по-широката аудитория, ще създаде някои от най-популярните заглавия от края на 80-те и началото на 90-те години, включително „Добро утро, Виетнам“ (Good Morning, Vietnam), „Обществото на мъртвите поети“ (Dead Poets Society) и „Хубава жена“ (Pretty Woman), макар че самото студио Disney също продължава да излиза с анимации, превърнали се в класика (например „Цар лъв“ и „Малката русалка“).

Днес благодарение и на това, както и на доброто управление на компания, през последния четвърт век нейното присъствие в света на киното и анимацията продължава да се засилва. Тя не само придобива все повече брандове и заглавия под шапката си (едно от последните големи от които е „Междузвездни войни“), но и разширява дейността си с тематични паркове на много места по света, както и с цяла плеяда от услуги. Например през миналата година Disney обяви, че ще пусне Disney+ – стрийминг услуга за видео, с която ще се конкурира с Netflix и Amazon Prime. А заради стабилните основи, поставени от Уолт Дисни и надградени от изпълнителните директори на компанията след него, днес The Walt Disney Company е най-печелившото независимо студио в света с приходи от 59,4 млрд. долара и печалба от 12,5 млрд. долара.